Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Niemal każda nieco bardziej złożona strona internetowa posiada, a przynajmniej powinna posiadać, wewnętrzną wyszukiwarkę. Jest to jedno z podstawowych narzędzi pozwalających na sprawne i szybkie znajdowanie informacji zawartych na stronie, warto więc przypomnieć kilka podstawowych zasad związanych z jego stosowaniem.

Na początek uściślijmy: wyszukiwarka wewnętrzna to takie narzędzie, które pozwala przeszukiwać zawartość konkretnego serwisu, a nie zasoby całego internetu. Wydawałoby się, że jest to sprawa oczywista, ale niezupełnie. Można spotkać serwisy, które z poziomu swoich stron pozwalają korzystać z popularnych wyszukiwarek (np. Google). Rozwiązanie takie samo w sobie nie jest błędem, ale pod warunkiem, że użytkownik wyraźnie widzi jaki jest obszar poszukiwań i że zadana fraza będzie szukana w obrębie interesującej go strony, a nie wśród całego Internetu.

Nie szukaj "Szukaj"!

Okno wyszukiwarki wewnętrznej powinno być dobrze widoczne na każdej podstronie serwisu. Istotne jest aby wyszukiwarka zawsze wyglądała tak samo i była w tym samym miejscu. Najczęściej charakterystyczne okienko "Szukaj" jest umieszczane na górze strony, na przykład w prawym górnym rogu. Samo korzystanie z opcji wyszukiwania musi być dla użytkownika proste i intuicyjne. Jeżeli zastosujemy standardową konstrukcję, gdzie mamy pole wyszukiwania (warto by było odpowiednio szerokie), a obok formularza przycisk "Szukaj", to zbędne będzie umieszczanie obok dodatkowych opisów.

Ważną kwestią jest możliwość szukania zaawansowanego. Jeżeli serwis jest złożony i ma bardzo dużo podstron czy informacji, to takie rozszerzenie jest konieczne. W zależności od charakteru serwisu należy dać użytkownikowi możliwość wyszukiwania według najpopularniejszych kryteriów. W przypadku serwisów informacyjnych takimi kryteriami mogą być: data powstania informacji, autor, tytuł itp. W przypadku sklepów internetowych te kryteria będą inne, na przykład: zakres cen, kategoria towaru, nazwa, producent itp. Jeżeli stosujemy wyszukiwanie zaawansowane warto pomyśleć o krótkiej pomocy jak korzystać z wyszukiwarki. Wielu autorom stron wydaje się to zbędne, ale praktyka pokazuje, że nie każdy internauta potrafi korzystać z takich narzędzi.

Osobna sprawa, ale bardzo istotna, to sposób prezentowania wyników wyszukiwania. Powinny być one tak prezentowane, aby najwyżej znajdowały się najbardziej trafne pozycje (sortowanie malejące). Oczywiście jeżeli stosujemy sortowanie zaawansowane, to decydujący wpływ na pozycje ma wybrane kryterium wyszukiwania. Nie wolno zapominać o informowaniu użytkownika ile pozycji zostało znalezionych. Jeżeli wyników wyszukiwania jest dużo i nie mieszczą się na jednej stronie (należy zastosować mechanizm stronicowania, czyli przechodzenia do kolejnych podstron z prezentowanymi wynikami), to taka informacja jest dla użytkownika bardzo cenna.

Drobiazgi są ważne

Przy stosowaniu wyszukiwarki wewnętrznej warto pamiętać o kilku użytecznych "drobiazgach", które znacznie poprawiają komfort korzystania z niej. Wyszukiwarka powinna przeszukiwać całą zawartość serwisu: nie tylko strony, ale i dokumenty (np. PDF). W wynikach wyszukiwania powinna znajdować się wpisana przez użytkownika fraza – jeżeli ktoś szuka intensywnie i wpisuje różne frazy, to może nie pamiętać co dokładnie wpisał przed chwilą.

Wyszukiwarka wewnętrzna znacznie podnosi komfort użytkowania i należy ją stosować praktycznie zawsze wtedy, gdy mamy do czynienia z nieco bardziej rozbudowanym serwisem. A gdy już ją stosujemy, to pamiętajmy o podstawowych zasadach wymienionych wyżej. Wtedy nasi użytkownicy na pewno nie poczują się zagubieni.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *