Niezależnie od tego, jaką drogą wysyłasz PIT, dowód wypełnienia tego obowiązku musisz zachować przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym złożyłeś zeznanie. Jeżeli skorzystałeś z usług Poczty Polskiej, takim dowodem będzie potwierdzenie nadania listu poleconego. Wysyłając PIT online, musisz pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
reklama
W Dzienniku Internautów pokazywaliśmy już krok po kroku, jak wypełnić formularz interaktywny i wysłać PIT przez internet, używając programu Adobe Reader. Ostatnim etapem składania deklaracji online jest pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru, w skrócie UPO. Na prośbę Czytelników omawiamy tę kwestię szerzej.
Jak czytamy na stronie e-deklaracje.gov.pl, UPO jest wydawane przez system teleinformatyczny administracji podatkowej dopiero po zweryfikowaniu struktury logicznej, poprawności danych oraz autentyczności złożonych dokumentów.
Po wysłaniu poprawnie wypełnionego formularza podatnik otrzymuje numer referencyjny, generowany automatycznie przez system e-Deklaracje. Można dzięki niemu sprawdzić status złożonego dokumentu. W przypadku pozytywnej weryfikacji zostanie wyświetlony status:
200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO
Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO) jest dokument wyświetlany po naciśnięciu przycisku „Pobierz UPO” na interaktywnym formularzu Weryfikacja Statusu Wysyłanego Dokumentu Elektronicznego. Przycisk ten pojawia się wyłącznie dla dokumentów, które otrzymały status 200. Wszystkie inne komunikaty świadczą o niezłożeniu dokumentu lub dalszym jego przetwarzaniu!
Poniżej zamieszczamy wzór prawidłowego formularza UPO systemu e-Deklaracje:
Dokument wyświetlony w PDF (kliknij w obrazek, aby zobaczyć powiększoną wersję)
Dokument wyświetlony w XML (kliknij w obrazek, aby zobaczyć powiększoną wersję)
Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) służy dwóm celom:
Rozliczyć się z fiskusem za rok 2012 możemy do 30 kwietnia br. Wśród pytań i odpowiedzi, które Ministerstwo Finansów przygotowało z myślą o podatnikach składających PIT-y online, znajdziemy również kilka porad dla notorycznych spóźnialskich.
Czy jak wyślę zeznanie 30 kwietnia o północy, a potwierdzenie otrzymam na drugi dzień, to będzie ono złożone w terminie?
Takie zeznanie zostanie uznane za złożone w terminie pod warunkiem, że przejdzie weryfikację i otrzyma status 200. Czekanie ze złożeniem PIT-a przez internet na ostatnią chwilę jest obarczone ryzykiem nieotrzymania UPO w przypadku wystąpienia błędów, np. po wpisaniu błędnej kwoty przychodu z ubiegłorocznego zeznania lub rozliczenia - tłumaczy Ministerstwo Finansów.
Czy jak wyślę zeznanie 30 kwietnia o północy, a system dopiero na drugi dzień poinformuje mnie o błędzie, to niezłożenie zeznania w terminie będzie usprawiedliwione?
Ministerstwo Finansów zapewnia, że każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie, odradza jednak wysyłanie PIT-ów na ostatnią chwilę.
Jak już pisaliśmy, UPO traktowane jest na równi z podbitym przez pocztę dowodem nadania listu poleconego, a także potwierdzeniem złożenia PIT-a bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Należy je zachować do zakończenia okresu przedawnienia, czyli przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym złożyliśmy zeznanie. W przypadku deklaracji za rok 2012 stosowną dokumentację należy zachować do końca 2018 roku.
Zobacz także:
• PIT 2012: Jak wypełnić PIT - krok po kroku
• PIT 2012: Jak wysłać PIT przez internet - krok po kroku
• PIT 2012: Jak skorzystać z ulgi na internet
• PIT 2012: Jak korzystać z programu e-Deklaracje Desktop
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Ekstradycja Kima Dotcoma będzie łatwiejsza. Władze USA wygrywają w sądzie
|
|
|
|
|
|