Rosną wydatki na cyfrowe wypożyczanie filmów i jednocześnie spada sprzedaż fizycznych nośników oraz kopii cyfrowych - wynika z raportu amerykańskiej organizacji Digital Entertainment Group. To kolejny dowód na to, że na rynku mediów zachodzą poważne zmiany, z którymi wydawcy powinni się liczyć.
reklama
W Dzienniku Internautów wielokrotnie pisaliśmy o zmianach, jakie zachodzą na rynku muzycznym. Spada sprzedaż fizycznych nośników z muzyką i wydawcy obarczają winą głównie użytkowników P2P, ale tak naprawdę jest to efekt nieuniknionych zmian. Rośnie sprzedaż muzyki w formatach cyfrowych, co potwierdzają m.in. raporty IFPI oraz RIAA. Rzecz w tym, że wytwórnie ciągle chcą walczyć o sprzedaż płyt CD i wręcz blokują tworzenie nowych e-usług.
Na rynku treści wideo też zachodzą zmiany. Z raportu opublikowanego przez Digital Entertainment Group wynika, że w USA sprzedaż filmów na dyskach i w formie cyfrowej spadła w drugim kwartale br. o ponad 15%, do poziomu 1,93 mld USD. W ciągu pierwszego półrocza spadek wyniósł 17% (w porównaniu do roku poprzedniego).
Popularniejsze i bardziej dochodowe stało się wypożyczanie filmów, także cyfrowo. W drugim kwartale 2011 r. przyniosło ono 2,06 mld USD przychodu, czyli o 11% więcej niż w roku poprzednim. W czasie pierwszego półrocza przychody z wypożyczania filmów wzrosły o niecałe 11%.
Nie bez znaczenia dla wyników jest wzięcie pod uwagę przychodów generowanych z usług cyfrowych, takich jak Netflix. Przychody z usług wypożyczania bazujących na subskrypcji (tradycyjnych i streamingowych) wzrosły o ponad 45%.
Znacznie wzrosła też popularność odtwarzaczy Blu-ray i wpływa to na sprzedaż mediów w tym formacie. Zjawisko to nie może jednak powstrzymać spadku sprzedaży nośników fizycznych. Najwyraźniej szybkie łącza i usługi internetowe zmieniły preferencje odbiorców treści wideo.
Nieczęsto zdarzało się, aby przychody z wypożyczania filmów przebijały sprzedaż. Taka sytuacja miała miejsce na początku tego wieku, gdy jeszcze popularne było wypożyczanie kaset VHS. Dzięki płycie DVD ważniejsza stała się sprzedaż kopii filmów, ale usługi internetowe wymuszają kolejną zmianę trendu.
Przemysł filmowy może walczyć z takim stanem rzeczy i może się z nim pogodzić. Jest też trzecia droga - zachęcać internautów do kupowania kopii cyfrowych. Mogą temu sprzyjać m.in. usługi chmurowe, które będą umożliwiały oglądanie kupionego filmu na różnych urządzeniach. Wydawcy i producenci sprzętu pracują m.in. nad standardem UltraViolet, który będzie umożliwiał dostęp do kopii w chmurze po zakupie fizycznego nośnika (zob. Hollywood Pushes Movie Streaming Standard, UltraViolet).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|