Emaile transakcyjne to wiadomości automatycznie wysyłane do użytkownika w odpowiedzi na jego działanie. Jednym z najbardziej popularnych przykładów tego typu maili może być wiadomość z potwierdzeniem dokonania zakupu, wysyłana przez sklep internetowy. Większość firm często ogranicza wykorzystanie maili transakcyjnych do przekazywania prostych komunikatów. Jednak warto maksymalnie wykorzystać potencjał wiadomości, których całkowity wskaźnik otwarć nierzadko przekracza 100%.
Spójrz na poniższe przykłady wiadomości, które są wysyłane automatycznie do każdego odbiorcy indywidualnie:
Każda z tych wiadomościma swoją główną funkcję, jednak z pewnością można skonstruować ją w taki sposób, aby lepiej wykorzystać jej potencjał.
Jest kilka powodów, dla których wiadomości transakcyjne są dużo bardziej skuteczne w porównaniu do pozostałych rodzajów emaili. Najważniejsze z nich to:
Wiadomości transakcyjne są wysyłane do każdego odbiorcy indywidualnie na podstawie jego aktywności. Ich największą siłą jest przydatna i interesująca dla każdego użytkownika treść.
Maile transakcyjne są zazwyczaj wysyłane błyskawicznie, jako odpowiedź na akcję użytkownika. Trafiają do jego skrzynki odbiorczej w momencie, gdy jest on najbardziej zaangażowany. Dzięki temu wskaźnik otwarć jest o wiele większy niż w przypadku innych kampanii.
Zdecydowana większość maili transakcyjnych to zwykłe wiadomości tekstowe. Weź pod uwagę wykorzystanie formatu HTML, który pozwala na dowolne opracowanie graficzne szablonu. Format HTML umożliwia również szczegółową analizę skuteczności kampanii (zliczanie liczby i czasu otwarć oraz kliknięć w linki zamieszczone w treści wiadomości).
Dedykowany szablon zgodny z identyfikacją wizualną Twojej firmy będzie dodatkowo promował wizerunek Twojej marki i zwiększał jej rozpoznawalność wśród odbiorców.
Zdj. 1 Fragment maila potwierdzającego przejazd od Uber. Szablon wiadomości zawiera elementy identyfikacji wizualnej firmy.
Nie musisz ograniczać treść maili transakcyjnych wyłącznie do podstawowego komunikatu. Przeanalizuj dokładnie wszystkie wiadomości transakcyjne i zastanów się, w jaki sposób mógłbyś wykorzystać ich potencjał.
Wiadomość z potwierdzeniem zakupu może zawierać linki do wartościowych wpisów na blogu. Mogą to być na przykład artykuły szczegółowo opisujące funkcjonalności produktu oraz porady i sposoby na jego wykorzystanie.
Mail transakcyjny może również zawierać formularz zachęcający do subskrypcji newslettera. Istnieje spora szansa, że odbiorcy tych wiadomości będą zainteresowani otrzymywaniem wartościowych informacji z branży.
Zdj. 2 Fragment maila z potwierdzeniem zakupu od Matras. Oprócz informacji dotyczących zakupionego produktu wiadomość zawiera kilka przydatnych linków.
Wykorzystaj handlowe wiadomości transakcyjne do zaproponowania produktów komplementarnych lub zakupu wersji premium lub szerszego pakietu usług.
Wyobraźmy sobie sklep internetowy oferujący wszystko co związane z parzeniem i serwowaniem kawy. Każdy klient po dokonaniu zakupu mógłby otrzymać wiadomość potwierdzającą z podziękowaniem. Wiadomość tę można dodatkowo wykorzystać i zaproponować w niej produkty powiązane (np. kawę, tabletki czyszczące, filtr do wody). W takiej sytuacji można również zaoferować ograniczony czasowo rabat, który dodatkowo zmotywuje część klientów do pierwszego zakupu.
Jeżeli oferujesz usługi internetowe, możesz wysłać do wybranych użytkowników konta testowego wiadomość oferującą zakup konta premium. Wystarczy, że przeanalizujesz ich aktywność i odpowiednio określisz ich obecnie i przyszłe potrzeby. Właściwie dobrany zestaw korzyści oraz przycisk umożliwiający kontakt ze sprzedawcą powinien przynieść pożądane skutki.
Testuj rożne wersje wiadomości, aby wyłonić najbardziej skuteczny wariant. Każda branża ma swoją specyfikę, a każda firma swoje grono klientów, o unikalnych preferencjach i konkretnych oczekiwaniach. Testuj poszczególne elementy maili transakcyjnych: temat, treść, call to action, układ graficzny, itd. Jeżeli korzystasz z profesjonalnej platformy do email marketingu, przeprowadzenie testu będzie niezwykle proste. Regularne testowanie pozwoli Ci na stałe zwiększanie skuteczności wiadomości transakcyjnych.
Pole nadawcy ma na celu zapewnić wiarygodność i rozpoznawalność wiadomości. Odbiorca powinien od razu wiedzieć, kto jest nadawcą i jakie jest przeznaczenie otrzymanego maila.
Zdj. 3 Fragment wiadomości od Greenpeace, z podziękowaniem za udział w akcji ratowania pszczół.
Kolejną istotną kwestią jest adres w polu nadawcy, który powinien zachęcać do kontaktu. Jeżeli adres nadawcy Twojej wiadomości zaczyna się od słów "no-reply", odbiorca może odebrać to jako "nie pisz do nas" lub "nie próbuj się z nami kontaktować, bo nie mamy na to czasu lub chęci".
Maile transakcyjne zaliczają się do najbardziej popularnych wiadomości email marketingowych. Ich współczynnik otwarć może być nawet kilkukrotnie wyższy niż standardowych newsletterów. Przeanalizuj więc swoją komunikacje email z odbiorcami i zastanów się, w jaki sposób możesz lepiej wykorzystać ich potencjał. Regularnie testuj wprowadzone zmiany, aby na bieżąco podnosić ich skuteczność.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Polskie prawo nie nadąża za informatyką. Podsumowanie III Kongresu Profesjonalistów IT