Włochy: internet wygrywa z telewizją
Tradycyjne media powoli przegrywają rywalizację z Siecią. Według badań przeprowadzonych na zlecenie dziennika "La Repubblica", większość Włochów spędza wieczór przed swoim komputerem, aniżeli szklanym ekranem.
Czasy, w których godziny wieczorne zdominowane były przez kanały telewizyjne, powoli odchodzą do przeszłości. Mimo wprowadzania przez nadawców coraz bardziej wyszukanych pozycji programowych, 54 proc. Włochów woli spędzać tzw. "Prime-time" (od 20 do 23) na surfowaniu w globalnej Sieci.
Co ciekawe, trend ten nie dotyczy jedynie młodej części włoskiego społeczeństwa. Jak podkreśla "La Repubblica", telewizja traci widzów we wszystkich grupach wiekowych - właśnie na rzecz internetu.
Zdaniem Layly Pavone z "Interactive Advertising Bureau" (IAB), organizacji wspierającej branżę interaktywną, głównym problemem telewizji jest fakt, iż ma niewiele nowego do zaoferowania odbiorcom.
Nie należy spodziewać się całkowitego wyparcia telewizji przez internet, wynika badań są jednak wyraźnym sygnałem dla reklamodawców, iż planując kampanie reklamowe większy nacisk powinni kłaść na dotarcie do konsumentów za pośrednictwem Sieci - uważa przedstawicielka IAB. 50 proc. tamtejszych wydatków reklamowych trafia obecnie do stacji telewizyjnych.
Podobne tendencje można zaobserwować również w innych krajach europejskich. W Belgii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii mieszkańcy w wieku 16-24 lat spędzają w Sieci średnio prawie 15 godzin tygodniowo, tymczasem na programy telewizyjne przeznaczają ponad godzinę mniej - wynika z badań European Interactive Advertising Association (EIAA).
82 proc. europejskich respondentów korzysta z Sieci przynajmniej 5 dni w tygodniu. W porównaniu do 2006 r., szczególnie silny wzrost korzystania z internetu odnotowano wśród kobiet oraz mężczyzn powyżej 55 roku życia.