Czy informowanie w sieci o bojkotowaniu produktu może być czynem nieuczciwej konkurencji? Właściciel Browarów Regionalnych uważa, że tak. Żąda 100 tys. zł za akcję wylewania Ciechana.
reklama
We wrześniu tego roku Dziennik Internautów pisał o akcji wylewania piwa Ciechan. Mówiąc najkrócej, chodziło o to, że klub Wrzenie Świata zapowiedział publiczne wylanie piwa tej marki. Miał to być protest przeciwko homofobicznym wypowiedziom Marka Jakubiaka, właściciela Browarów Regionalnych. Akcja wylewania Ciechana stała się przedmiotem wpisów na Facebooku, dołączyły do niej inne lokale i osoby.
Wydawało się, że sprawa już przebrzmiała, ale nie dla Marka Jakubiaka. Przedsiębiorca uznał, że wylewanie piwa Ciechan i pisanie o tym na Facebooku było czynem nieuczciwej konkurencji. Jakubiak wystąpił w związku z tym do Fundacji Instytut Reportażu, która prowadzi klub-księgarnię Wrzenie Świata, z żądaniem wpłacenia 100 tys. zł na rzecz Muzeum Powstania Warszawskiego. Przedsiębiorca zażądał też przeprosin na Facebooku.
Kopię pisma, jakie Fundacja otrzymała od Jakubiaka, udostępnił na Facebooku Wojciech Tochman, reporter związany z Instytutem Reportażu. Poniżej kopia:
Marek Jakubiak najwyraźniej uważa, że publiczne pisanie o bojkotowaniu produktu jest czynem nieuczciwej konkurencji. W tym przypadku mówimy o działaniu przedsiębiorcy, a nie np. grupy konsumentów. To ma znaczenie, choć z drugiej strony trudno powiedzieć, że klub taki jak Wrzenie Świata jest konkurentem producenta piwa.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji rzeczywiście mówi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie dostępu do rynku, które może polegać także na nakłanianiu osób trzecich do niedokonywania zakupu towarów. To prawda, ale czy Wrzenie Świata rzeczywiście coś takiego zrobiło? Nawet o tym można dyskutować, bo lokal skupił się zwłaszcza na wylewaniu własnych zapasów i deklarowaniu, że nie będzie sprzedawał Ciechana. Trudno też powiedzieć, aby doszło do "deprecjonowania produktów", skoro wylewanie Ciechana było sprzeciwem wobec poglądów stojącego za nim przedsiębiorcy, nie sprzeciwem wobec produktu.
Marek Jakubiak zapowiedział wystąpienie na drogę sądową. Wojciech Tochman na Facebooku dał do zrozumienia, że czeka na pozew. Możliwe, że w tej sprawie zapadnie jakiś wyrok i może mieć to pewne znaczenie dla określania granic krytyki produktów w internecie.
Nie jest to pierwszy raz, gdy jakiś dotknięty krytyką przedsiębiorca postanowił pozwać krytyków. Grupa Allegro pozwała w przeszłości Fundację Zielone Światło za przerobienie logo serwisu, w które został wpleciony symbol SS. Allegro również uważało, że był to czyn nieuczciwej konkurencji. Sąd ostatecznie się z tym nie zgodził.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|