Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

W Polsce jest 2,7 mln stron. Rośnie rola usług hostingu na rynku IT

15-12-2016, 12:55

Od początku tego roku zarejestrowano ponad 60-tys. nowych domen internetowych, ale aż 42 511 abonentów zmieniło dostawcę usług. Powód? Klienci od lat narzekają na firmy hostingowe, bo te niespecjalnie muszą się starać. Potrzeby przedsiębiorstw są na tyle duże, że biznes kręci się niemalże sam.

W ubiegłym roku niemiecki gigant 1&1 zapłacił za lidera rynku hostingowego – firmę Home.pl - 640 mln zł. To dwa razy więcej niż oczekiwano. Nie bez powodu – w Polsce z internetu korzysta niemal 28 mln osób a stron internetowych jest relatywnie niewiele. Na statystycznych 10 internautów przypada zaledwie 1 strona WWW. Ważniejsze jest jednak co innego – Aż 72,4% internautów szuka w sieci informacji na temat produktów i usług a firm, które posiadają strony WWW jest 65%. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że do głosu dochodzi pokolenie wychowane w czasach internetu, które jest uzależnione od sieci, to w najbliższych latach możemy się spodziewać, że zapotrzebowanie na strony internetowe i usługi hostingowe, będzie dynamicznie rosło – zwraca uwagę Rafał Kuśmider z firmy dhosting.pl.  

Zmieniają dostawców jak rękawiczki

Systematyczny wzrost rynku usług hostingowych i całego rynku IT potwierdzają wyniki badań firmy IDC. Z opracowania „Poland IT Services Market 2014-2018 Forecast and 2013 Analysis” wynika, że wydatki na usługi IT będą rosły w Polsce w średnim tempie 4,6% rocznie, aż do poziomu 3,941 mld USD w 2018 roku. Jednym z najszybciej rosnących segmentów rynku będą usługi z zakresu hostingu infrastruktury. Według danych IDC skumulowany roczny wskaźnik wzrostu dla lat 2013-18 wyniesie 17,5%. Zgodnie z prognozami, za dwa lata branża hostingowa będzie stanowić 9,9% całego rynku usług IT w Polsce. 

 

Zobacz także:

Firma hostingowa

Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.*

To bardzo komfortowa sytuacja, zwłaszcza dla największych graczy dysponujących dużą bazą klientów, która sprawia, że rynek hostingu jest bardzo skostniały - wszyscy dostawcy usług hostingowych oferują użytkownikom podobne pakiety usług w zbliżonych cenach i z podobnymi limitami. To wpływa na niezadowolenie z usług i relatywnie niską lojalność klientów. Na portalu WHT.pl, który prowadzi ranking dostawców usług hostingowych, poziom satysfakcji z usług świadczonych przez liderów rynku: Home.pl, Nazwa.pl oraz Az.pl oceniono na 2,3-2,5 punktu na 5 możliwych. Nic więc dziwnego, że jak wynika z danych DNS, w drugim kwartale br. usługę przenoszono średnio 467 razy dziennie, czyli aż o 48 razy więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Usługa na godziny

To skłania mniejszych dostawców do walki o klienta. Firma Rafała Kuśmidra korzystając z dobrodziejstw chmury obliczeniowej, wprowadziła niedawno usługę, która pozwala na rozliczanie hostingu w zależności od rzeczywistego zużycia zasobów – mocy obliczeniowej i ruchu na stronie. Ma ona być pomostem pomiędzy tradycyjnym hostingiem a drogim, kosztującym nawet kilka tys. zł serwerem dedykowanym.

Podobnie jak w przypadku tradycyjnego hostingu, tak i dhosting oferuje podstawowy abonament. Za utrzymanie strony na serwerze klient zapłaci rocznie 200 zł. To znacznie mniej niż w przypadku abonamentów u konkurencyjnych dostawców, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę oferowane parametry, które są dwukrotnie lepsze niż w tradycyjnym hostingu. Nie występuje tu także limit liczby unikalnych użytkowników.

Co dzieje się wówczas, gdy limit zbliża się do granicy i zostanie wyczerpany? Firma w oparciu o statystyki odwiedzin, kalkuluje rzeczywiste obciążenia na serwerze i z góry podpowiada klientowi realne koszty hostingu, sugerując jego odpowiednie parametry. Jeśli ruch na stronie wzrośnie nagle i niespodziewanie, to w momencie internetowego szczytu użytkownik może doładować konto minimalną kwotą 15 zł z poziomu panelu administracyjnego i ustawić określone parametry, w tym m.in. progi maksymalnych wydatków w skali dnia, tygodnia oraz miesiąca. Przykładowo: za wykorzystanie serwera o parametrach 12 GHz, 32 GB RAM, 1000 GB SSD, klient zapłaci 1,86 zł netto za godzinę.

 

Zobacz także:

Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament

Dlatego do prac nad nowym wydaniem przystąpiło blisko 60 autorów, którzy na blisko 800 stronach i w niemal 120 rozdziałach tematycznych dostarczają Ci kilku tysięcy bezcennych i praktycznych wskazówek, mogących zoptymalizować Twój e-biznes i przywrócić mu blask, a Tobie — uśmiech skutecznego przedsiębiorcy, który konkurencję będzie od teraz widział... jedynie we wstecznym lusterku. „Biblia e-biznesu” to nie koszt. To inwestycja!*

Płać za technologię jak za wodę

Na rynku daje się zaobserwować zainteresowanie przedsiębiorstw optymalizacją kosztów i rozliczaniem się w zależności od „zużycia”.  O tym, że dostęp do technologii „na żądanie” zyskuje na znaczeniu, świadczą choćby doświadczenia Atmana, największego polskiego centrum danych. W II kwartale br. firma zwiększyła sprzedaż serwerów dzierżawionych aż o 11%.

10 stron WWW co 2 sekundy

Według aktualizowanych na bieżąco statystyk portalu internetlivestats.com, obecna liczba zarejestrowanych na całym świecie serwisów internetowych zbliża się do 1,12 miliarda. Wiarygodności prognozom dotyczącym tempa rozwoju usług hostingowych w większym stopniu nadaje jednak tempo ich przyrostu – co dwie sekundy przybywa kolejne dziesięć stron WWW.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *