Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

W kryzysie Polacy kupowali sprzęt

23-12-2009, 12:35

Odgrzewane świąteczne filmy wielu Polaków obejrzy na telewizorach HD/HD Ready. Więcej osób obejrzy też zdjęcia z Wigilii na laptopach i wyśle je do znajomych dzięki internetowi od operatora komórkowego. Kryzysowy rok okazał się dobry dla zakupów sprzętu – wynika z badania D-Link Technology Trend.

Z badań wynika, że w ciągu ostatniego roku odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu wzrósł z 38 do 48%. Więcej, bo 39% internautów korzysta ze stałego łącza oferowanego przez operatora telefonii stacjonarnej. Dalsze 22% internautów korzysta z usług operatora telewizji kablowej, a 16% z internetem łączy się dzięki lokalnemu dostawcy osiedlowemu.

Prawdziwy boom przeżywają za to operatorzy telefonii komórkowej. Z oferowanego przez nich mobilnego dostępu do sieci rok temu korzystał co dwudziesty internauta. Obecnie – co dziesiąty.

Operatorzy telefonii komórkowej wypełniają bardzo ważną niszę (...) Ich rosnący udział jest nie tylko efektem agresywnej promocji ale również słabości tradycyjnych dostawców (...) Udział mobilnego dostępu do internetu w usługowym torcie będzie rósł wraz z rozwojem infrastruktury operatorów i spadającymi cenami. W ten sposób operatorzy komórkowi są w stanie w ciągu najbliższego roku ponownie podwoić liczbę klientów usług dostępowych – uważa Mariusz Piaseczny z firmy D-Link.

Polacy bardziej mobilni

Popularny jest nie tylko mobilny internet, ale także przenośne komputery. Obecnie w polskich domach jest ok. 50% więcej laptopów niż rok temu – można je znaleźć w 16% gospodarstw domowych. Mimo to ciągle lekko rośnie nasycenie komputerami stacjonarnymi. Odsetek gospodarstw wyposażonych w stacjonarne PC-ty wzrósł z 44 do 51%.

>>> Czytaj także: Święta: rodzina, jedzenie i... praca z przymusu

Coraz częściej oglądamy telewizję na telewizorach HD/HD Ready. Do posiadania takiego sprzętu przyznał się co piąty ankietowany (22%). W zeszłym roku takich deklaracji było połowę mniej!

Jedna trzecia z nas (31%) ogląda też filmy, korzystając z multimedialnego odtwarzacza DVD, zaś jedna czwarta (26%) posiada przenośny odtwarzacz mp3 lub mp4. Obraz z kamery internetowej może przesłać 7% badanych, ale dane i pliki multimedialne na dysku zewnętrznym może gromadzić zaledwie 3% Polaków.

Najmniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się palmtopy – jego obecność w gospodarstwie domowym zadeklarowało jedynie 1% ankietowanych. Badanie D-Link Technology pokazało, że wielu Polaków wykorzystało okres kryzysu do zakupów sprzętu, który dodatkowo jest cenowo coraz bardziej dostępny.

Cyfrowa dziura ciągle istnieje

Mimo to dostęp do elektroniki użytkowej i nowych technologii ciągle warunkowany jest miejscem zamieszkania. Na wsiach z internetu korzysta tylko nieco ponad jedna trzecia (37%) gospodarstw domowych. W dużych miastach laptop w gospodarstwach domowych obecny jest dwa razy częściej niż na wsiach (22% w porównaniu do 11% gospodarstw domowych). Podobnie telewizor HD/HD Ready (odpowiednio 15 i 31%) czy router (odpowiednio 6 i 14%).

D-Link Technology Trend to cykliczne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w oparciu o bezpośrednie wywiady w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku powyżej 15 lat.

>>> Czytaj także: E-hazard nie taki ważny dla Polaków


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Netia i TP - koniec sporów!