Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

W jaki sposób wypełnić druk IN-1 i kto jest do tego zobowiązany?

31-03-2023, 09:41

Zakup nieruchomości wiąże się z wieloma wydatkami, m.in. opłaceniem taksy notarialnej. Nowy nabywca musi też pamiętać o podatku od nieruchomości. Wymiar daniny określa urząd miasta lub gminy na postawie złożonej informacji IN-1. Sprawdź, jak wypełnić druk IN-1 i co zrobić w przypadku trudności z dopełnieniem formalności.

W jaki sposób wypełnić druk IN-1 i kto jest do tego zobowiązany?

Kto wypełnia druk IN-1?

Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 to formularz wypełniany przez nowych właścicieli, posiadaczy lub użytkowników wieczystych nieruchomości. Druk ten przeznaczony jest dla osób fizycznych – niezależnie od tego, czy posiadany dom, lokal lub grunt użytkują prywatnie, czy na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Formularz IN-1 należy wypełnić nie tylko przy zakupie nieruchomości, ale też przy jej zbyciu oraz każdym zdarzeniu, które wpływa na wysokość podatku. Jedną z takich okoliczności jest zmiana przeznaczenia nieruchomości, np. gdy całość lub część lokalu prywatnego przeznaczamy na cele firmowe.

Jak wypełnić druk IN-1?

Pytanie, jak wypełnić druk IN-1, często pada zarówno w urzędach, jak i na forach internetowych. Prawidłowe dopełnienie formalności jest w tym wypadku bardzo istotne – wpływa na wysokość obliczonego przez gminę podatku. Błędy mogą skutkować niedopłatą i koniecznością zapłaty odsetek lub niepotrzebnymi nadpłatami.

Jak wypełnić druk IN-1 w wersji papierowej? Zwróć uwagę na sekcje, które zwykle wzbudzają wątpliwości u podatników:

Pole. 1: Identyfikator podatkowy. Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz podatnicy VAT wpisują w tym miejscu numer NIP. Wszystkie pozostałe – numer PESEL.

Sekcja A. Miejsce i cel składania informacji. Organem podatkowym właściwym dla podatku od nieruchomości jest urząd miasta lub gminy właściwy według miejsca położenia przedmiotu opodatkowania (budynku lub gruntu).

Okres, od którego informacja obowiązuje. Wpisz miesiąc następujący po miesiącu nabycia/przyjęcia w posiadanie nieruchomości. W przypadku ukończenia budowy będzie to pierwszy miesiąc roku następującego po roku jej ukończenia lub rozpoczęcia użytkowania budynku nieukończonego.

Sekcja D. Dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu. D.1. Grunty. Wątpliwości najczęściej dotyczą miejsca, w którym wykazuje się grunty przeznaczone na cele prywatne. Należy ich powierzchnię wpisać w polu 33: „Pozostałe…”.

D.2. Budynki i ich części. Należy dokładanie sprawdzi wysokości kondygnacji w budynkach i wpisać je odpowiednio rozdzielone. To ważne, ponieważ za niższe kondygnacje płacisz połowę stawki podatku, a za najniższe nie zapłacisz go wcale.

  1. Informacja o załącznikach. Każda informacja IN-1 wymaga przynajmniej jednego załącznika. W zależności od rodzaju nieruchomości, będzie to ZIN-1 (budynki i grunty opodatkowane) lub ZIN-2 (budynki i grunty zwolnione z podatku). Jeśli nieruchomość ma współwłaściciela, dodatkowo należy złożyć załącznik ZIN-3.

Jak szybciej wypełnić druk IN-1?

Alternatywą dla tradycyjnych papierowych formularzy IN-1 są druki interaktywne oraz kreator Przyjaznych Deklaracji. W pierwszym przypadku pola do wypełnienia są zaznaczone czerwonym kolorem, a część danych zostaje uzupełnionych automatycznie. W drugim natomiast zamiast pól mamy wygodny system pytań i odpowiedzi. Przyjazne Deklaracje krok po kroku prowadzą użytkownika przez proces wypełnienia druku IN-1. Na koniec zyskujemy gotowy zestaw dokumentów do wydruku lub wysyłki elektronicznej.

 

Foto: Depositphotos, treść: materiał partnera


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *