Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

VOD a tradycyjna telewizja. Co Polacy oglądają w sieci?

14-09-2016, 18:57

Od kiedy VOD pojawiło się na rynku, bezsprzecznie stało się poważną konkurencją dla tradycyjnej telewizji. Przeprowadzone badania* wskazują, że aż 77% polskich internautów korzysta z serwisów VOD, z czego aż 19% robi to codziennie. Kim są polscy odbiorcy Wideo na Życzenie i co lubią oglądać w sieci?

robot sprzątający

reklama


VOD a telewizja

Wszystko zaczęło się od dostępu usługi VOD na telewizorach z funkcją smartTV. Od tamtej pory Wideo na Życzenie nieustannie rozwija się i zdobywa coraz większą popularność. VOD oferuje swojemu widzowi przede wszystkim możliwość obejrzenia interesujących go treści z legalnych źródeł, oferujących wysoką jakość i zrobienie tego o wybranym czasie i na dowolnym sprzęcie. Nieustanny rozwój w większości darmowych serwisów z usługą Wideo na Życzenie, ich dostęp na urządzeniach mobilnych, sprawiły, że VOD wyrosło na poważnego konkurenta tradycyjnej telewizji.

 

Polacy i VOD

Większość badanych zapytana o przyczyny wyboru VOD mówi jasno- lubią decydować o tym gdzie, kiedy i na jakim sprzęcie obejrzą ulubione materiały. Potwierdza to fakt, że dorośli widzowie wybierają zazwyczaj godziny późnowieczorne, zazwyczaj po godzinie 23:00.

Z usługi VOD korzystają zarówno przedstawiciele obu płci. Największy odsetek e-widzów to odbiorcy w przedziale wiekowym od 15 do 34 roku życia. Nie ma znaczenia skąd pochodzą, bowiem Wideo na Życzenie wybierane jest zarówno przez mieszkańców wsi (74%), większych miast liczących do 200 tysięcy ludności (73%), jak i tych, którzy wybrali jako ośrodek życia duże aglomeracje miejskie (74%). Nieco mniejszym zainteresowaniem serwisy cieszą się w miastach od 200 tysięcy do 500 tysięcy mieszkańców (68%)*

Polacy zdecydowanie najczęściej szukają w sieci filmów**. Przez ostatni rok miesięcy wyszukiwali w sieci zarówno polskie, jak i zagraniczne filmy, mimo że na ogół to te pierwsze cieszą się większą popularnością. Co chcieliśmy obejrzeć? Z polskich produkcji były to: „Pitbull. Nowe porządki”, „Listy do M. 2” czy „Karbala”. Zagraniczne filmy, które e-widz chciał zobaczyć to między innymi „Deadpool”, „Spectre”, „Iluzja 2”, „Marsjanin”, „Most szpiegów”, „Joy” czy „Zjawa”.

W kontekście seriali również stawialiśmy na rodzime i zagraniczne pozycje. Dużą liczbę wyszukiwań w serwisach VOD odnotowały: „Rodzinka.pl”, „Ranczo”, „Barwy szczęścia”, „M jak Miłość”, „Singielka”. Niezwykłym zainteresowaniem cieszył się turecki serial „Wspaniałe stulecie”, „Gra o Tron” czy „House of Cards”.

Z chęcią sięgamy również po programy informacyjne różnych stacji, transmisje wydarzeń sportowych (MMA, boks, piłka nożna).

 

VOD - serwisy i wsparcie

Większość serwisów oferujących usługę VOD jest bezpłatna (73%), natomiast płatne to zaledwie 4% (reszta to oferta mieszana). To właśnie z bezpłatnych platform Polacy korzystają najczęściej, lecz jeśli decydują się na płatne obejrzenie wybranego filmu, serialu, programu czy wydarzenia sportowego, wybierają takie serwisy, jak: Ipla, Zalukaj, vod.pl, cda.pl czy Player.

Na rynku pojawiły się już narzędzia ułatwiające korzystanie z VOD. Są to między innymi porównywarki. To strony, które gromadzą w jednym miejscu oferty różnych serwisów, dzięki czemu wyszukiwanie treści docelowych jest dużo łatwiejsze i szybsze. Oprócz tego podpowiadają na której stronie można obejrzeć dany film czy serial taniej i błyskawicznie do niego przekierowują. „To duża oszczędność czasu i łatwy sposób na dotarcie do materiałów”- mówi jeden z twórców VODBOX (www.vodbox.pl)- „My nie tylko przekierowujemy e-widza do treści, ale pytamy go o jego preferencje, by móc podpowiedzieć mu pozycje, które mają szansę go zainteresować.”.

Rynek rozwija się dynamicznie, a popularność porównywarek i agregatorów VOD świadczy o tym, że ta tendencja z pewnością się utrzyma.

 

* monitoring VOD przeprowadzony przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, październik 2015.

** na podstawie researchu opartego na narzędzi Google Trends

vodbox infografika: co polacy oglądają w sieci


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag vodboxtag VoD