Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Użyteczność stron rozłożona na czynniki pierwsze

21-08-2009, 18:11

W raporcie pt. "Użyteczność w internecie" opracowanym przez Interaktywnie.com, wortal specjalizujący się w zagadnieniach z zakresu marketingu internetowego, na czynniki pierwsze rozebrane zostało zagadnienie usability stron WWW. Oprócz prezentacji rodzajów badań  wykonywanych podczas działań służących projektowaniu użyteczności, w dokumencie poruszono również temat ich kosztów.

robot sprzątający

reklama


Jak wynika z publikacji, za obserwację użytkownika w sieci, w zależności od wielkości grupy, zapłacimy od kilku do ponad 20 tys. zł. Jednym z tańszych rozwiązań jest przeprowadzenie testów A/B, które powinny kosztować w granicach 10 tys. zł.

Sortowanie kart, przeprowadzone na grupie 40 osób, to wydatek nawet 26 tys. zł. Ze sporym kosztem muszą się liczyć również osoby zainteresowane badaniem eyetrackingowym, którego cena wynosi od około 8 do nawet 35 tys. zł. Dużo tańszym badaniem jest clicktracking, za którego przeprowadzenie agencja policzy od kilkuset do 5 - 6 tys. zł. Z kolei za testy koncepcyjne (fokusowe) trzeba zapłacić około 10-15 tys. zł.

W raporcie poruszono temat współpracy marketerów z osobami odpowiedzialnymi za użyteczność witryn internetowych. Z badań przeprowadzonych w ramach raportu wynika, że marketerzy posiadają specyficzną, ukierunkowaną wiedzę, która obejmuje inne pola, niż wiedza ekspertów od usability. Różne spojrzenia na stronę internetową mogą powodować pewne spięcia na styku tych dwóch zawodów. Pracę z marketerami należy rozpocząć od przekonania ich o konieczności opracowania koncepcji działania, wybrania najodpowiedniejszych narzędzi i zbudowania tzw. architektury informacji (makiety). Dopiero te działania mogą być zwieńczone rozpoczęciem prac nad grafiką.

W raporcie znalazło się również miejsce na projektowanie serwisów dla osób starszych oraz niepełnosprawnych. Starsi użytkownicy doceniają mniejsze zagęszczenie informacji na stronie oraz większy rozmiar czcionki wraz z dobrym kontrastem. Jak podkreślają fachowcy od usability, widzenie koloru niebieskiego, używanego jako kolor odnośnika, z wiekiem staje się słabsze. Najdłuższe widmo ma kolor zielony, zatem jest to kolor najlepiej widoczny.

Obszary, w które należy kliknąć, jak przyciski czy listy rozwijane, także powinny być większe. Istotną informacją jest fakt, że starsze osoby nie używają prawego paska przewijania, więc treść kryjąca się poza widocznym obszarem może być pominięta. Niestety, jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, wciąż nie ma wielu przystosowanych do ich potrzeb kreacji.

Jak podkreślają autorzy raportu, celem publikacji jest pokazanie trendów, jakie aktualnie obecne są w branży, a bez znajomości których zbudowanie funkcjonalnego i przyjaznego użytkownikom serwisu jest niemal niemożliwe. Użyteczność w internecie jest pierwszym z zapowiadanego przez Interaktywnie.com cyklu raportów, analizujących polską branżę interaktywną.

Raport powstał przy współpracy z czołowymi specjalistami, działającymi na naszym rynku, a publikacja objęta została patronatem IAB Polska. Pełna treść raportu dostępna jest do pobrania w formacie PDF.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E