Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Użyteczność formularzy - zbędny przycisk "Wyczyść"

21-03-2007, 18:49

Wiele stron internetowych posiada formularze, które mają ułatwić kontakt użytkowników z firmą. Dzięki nim możemy przesłać informacje bez konieczności korzystania z programu pocztowego. Firmom często łatwiej jest przetwarzać informacje pochodzące z formularzy i wprowadzać je następnie do baz danych. Nie warto więc wprowadzać dodatkowych utrudnień, obniżających użyteczność formularzy WWW. Jednym z takich utrudnień jest stosowanie przycisku "Wyczyść" lub "Reset" pod formularzem.

robot sprzątający

reklama


Wielu projektantów konsekwentnie umieszcza pod formularzami dwa przyciski: "Wyślij" i "Wyczyść". Większość z nich robi to z przyzwyczajenia, nie zastanawiając się nad konsekwencjami takiego rozwiązania.

Formularze zapewniające poczucie bezpieczeństwa


Każda strona internetowa powinna zapewnić odwiedzającym poczucie bezpieczeństwa i wygody w jej użytkowaniu. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest umożliwienie użytkownikom zmiany decyzji w dowolnym momencie korzystania ze strony.

W przypadku oprogramowania bardzo często stosuje się zestaw dwóch przycisków "OK" i "Anuluj". W przypadku edytorów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, programów graficznych itp. bardzo często w interfejsie użytkownika występuje opcja "Cofnij". Są to niezbędne elementy zwiększające wygodę pracy i poczucie bezpieczeństwa użytkowników tych aplikacji.

W przypadku stron internetowych powielanie rozwiązań stosowanych w przypadku oprogramowania nie jest właściwe. Najczęściej widać to właśnie w odniesieniu do formularzy. Stosowanie przycisku "Wyczyść", opisywanego też często jako "Reset" praktycznie nigdy w niczym nie pomaga, a może znacznie zaszkodzić.

O jedno kliknięcie za dużo


Najczęstszym problemem związanym ze stosowaniem tego przycisku jest przypadkowe pomyłkowe jego użycie zamiast przycisku "Wyślij". Sytuacja taka ma miejsce szczególnie wtedy, gdy użytkownik wypełnia formularz w pośpiechu. Wówczas takich przypadkowych kliknięć jest jeszcze więcej i są one jeszcze bardziej irytujące dla użytkowników.

Umieszczanie pod formularzem dwóch przycisków zmusza użytkowników do, choćby chwilowego, zastanowienia się nad tym, który przycisk należy wybrać. Mimo tego, że nie zajmuje to dużo czasu jest to dodatkowym utrudnieniem dla użytkowników.

Nie ma reguły dotyczącej kolejności, w jakiej powinny być umieszczane przyciski pod formularzami. Spotyka się oba rozwiązania: raz przycisk "Wyczyść" znajduje się po lewej stronie przycisku "Wyślij", a raz jest odwrotnie. Zwiększa to dodatkowo liczbę występujących pomyłek.

Bezpieczna alternatywa


W przypadku, gdy użytkownik pomyli się przy wprowadzaniu danych do formularza może po prostu poprawić błędy przed jego wysłaniem. Nie zdarza się, by ktoś wypełniając długi formularz chciał poprawić błąd w wypełnieniu jednego pola przez wykasowanie zawartości całego formularza, z poprawnie wprowadzonymi informacjami włącznie.

Nawet bardzo dobrze zaprojektowany formularz może zrobić bardzo złe wrażenie na użytkowniku, jeśli przez pomyłkę kliknie on na przycisk "Wyczyść", czym zniweczy efekt co najmniej kilku minut swojej pracy. Jeśli ktoś chce koniecznie usunąć wprowadzone w formularzu dane może zawsze skorzystać z opcji "odśwież" przeglądarki internetowej.

Może być jednak jeszcze gorzej. Czasami kreatywni projektanci dodają pod formularzem tylko przycisk "Wyczyść", a przycisk "Wyślij" pojawia się dopiero po wypełnieniu wszystkich wymaganych pól formularza. Nietrudno wyobrazić sobie, jak często kończy się to bezwiednym kliknięciem na "Wyczyść" i straceniem wprowadzonych danych. Dodatkowo w takiej sytuacji zwiększamy poczucie irytacji i zagubienia wśród użytkowników, gdyż nie wiedzą oni w trakcie wypełniania formularza, jaki będzie kolejny krok, a często myślą, że formularz jest błędnie zaprojektowany, bo nie da się go wysłać i wówczas nawet nie zaczynają wypełniać formularza.

Nie ma więc żadnego logicznego uzasadnienia stosowania przycisku "Wyczyść". Nie znajduje on zastosowania dla krótkich formularzy, bo wówczas nie ma żadnego problemu z poprawieniem danych, których jest mało, nawet jeśli wszystkie zostały wprowadzone błędnie. Przycisk ten nie nadaje się również do długich formularzy. Gdy użytkownik wypełni długi i skomplikowany formularz do końca jest duża szansa, że po jego przypadkowym skasowaniu nie będzie miał już cierpliwości ani ochoty do jego ponownego wypełnienia. Jeśli użytkownik w trakcie wypełniania formularza będzie chciał zrezygnować, to po prostu przejdzie na inną stronę lub też zamknie okno przeglądarki.

Jedyne dopuszczalne rozwiązanie


Jeśli jednak w jakimś przypadku zaistniałaby konieczność zastosowania przycisku "Wyczyść" należy dodatkowo zabezpieczyć go przed przypadkowym kliknięciem. Dobrym sposobem jest konieczność potwierdzenia przez użytkownika chęci usunięcia wszystkich danych z formularza po przeczytaniu przez niego komunikatu wyjaśniającego. Musi być on bardzo wyraźny i zrozumiały.

Jak widać przycisk "Wyczyść" nie dość, że jest zbędny, to jeszcze wprowadza znaczne utrudnienia w kwestii użyteczności stron internetowych. Rozwiązanie w tym przypadku może być tylko jedno: nie stosować przycisku "Wyczyść" w formularzach na stronach internetowych.


Autor artykułu jest właścicielem firmy Perfect One.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Ubuntu Edgy w Krakowie

Źródło: Perfect One



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag użytecznośćtag strony firmowe