Upadłość A.pl nie rozwiąże problemu roszczeń Apple

25-09-2012, 12:11

Spółka A.pl złożyła wniosek o upadłość likwidacyjną, co zdaniem wielu komentatorów zakończy spór o znak towarowy z firmą Apple. W rzeczywistości znak towarowy może wejść w skład masy upadłościowej i problem nie zniknie tak łatwo.

Dwa tygodnie temu Dziennik Internautów wspominał o tym, że Apple domaga się unieważnienia znaku A.PL należącego do A.PL Internet S.A. Większość mediów opisujących tę sprawę w Polsce zasugerowała, że Apple co najmniej przesadza albo po prostu straciła rozsądek. Znak A.PL składa się przecież z jednej litery i polskiej domeny, a poza tym firmy działają na bardzo różnych rynkach. Pod adresem A.PL działa internetowy sklep spożywczy, więc nawet podobieństwo do znaku Apple nikomu nie powinno szkodzić.

Od wczoraj media donoszą, że A.PL złożyło wniosek o upadłość likwidacyjną. Nie jest to wbrew pozorom efekt sporu z Apple, ale następstwo upadłości sieci handlowej Bomi, którą A.pl obsługiwał w internecie (zob. Gazeta Prawna, Apple ma polski problem z głowy: A.pl Internet złożyło wniosek o upadłość likwidacyjną).

Czytaj: Apple atakuje A.PL za podobny znak towarowy - szaleństwo dociera do Polski

Z doniesień mediów wynika, że "Apple ma problem z głowy", ale tak naprawdę sprawa jest bardziej skomplikowana.

Jakby nie patrzeć, w posiadaniu A.PL znajduje się znak towarowy oraz domena, niewątpliwie cenna. W momencie upadłości wartościowy znak towarowy powinien być przeniesiony na innego nabywcę, aby powiększyć masę upadłości. Oczywiście znak towarowy może być porzucony i prawo do niego wygaśnie, ale w tym przypadku nie musi tak być.

Z punktu widzenia obserwatorów tych zdarzeń spór o znak A.PL nie został rozwiązany. Sprawa się raczej skomplikowała. Nie rozstrzygnięto, czy rzeczywiście znak A.PL wykazuje "konfuzyjne podobieństwo" do znaku Apple. Właściciele i użytkownicy własności intelektualnej w Polsce nie doczekają się odpowiedzi na ważne pytanie.

Ciekawie będzie zobaczyć, jak w tej sytuacji zachowa się Apple. Czy firma podejmie starania o odkupienie znaku towarowego lub/i domeny A.PL przy okazji upadłości? A może Apple nie zrobi nic, aby za pewien czas domagać się unieważnienia podobnego znaku należącego do innego właściciela? Oto pytania na przyszłość. 

W tej chwili trudno oczekiwać szerszych komentarzy od Apple i A.PL. Gigant z USA w ogóle nie wykazuje chęci do rozmawiania z prasą na ten temat. A.PL ma natomiast własne problemy, które wcale nie skupiają się wokół kwestii znaku towarowego.

Czytaj: Ochrona praw własności i prawa do ochrony marki


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031