Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Unia chce eksperymentowania z udostępnianiem filmów

15-05-2014, 14:39

W Europie kręci się dużo filmów, ale nie trafiają one do dużej publiczności. Władze UE uważają, że trzeba przeznaczyć więcej środków na eksperymenty z udostępnianiem, także w ramach usług cyfrowych.

robot sprzątający

reklama


W lutym tego roku Komisja Europejska powiedziała wprost, że obywatele UE ściągają filmy z internetu, bo branża filmowa sama ogranicza wybór legalnych ofert. Był to pierwszy raz, gdy unijna egzekutywa tak wyraźnie wskazała na pewne błędy przemysłu rozrywkowego.

Teraz Komisja myśli nad tym, jak skłonić filmowców z UE do pewnych eksperymentów. Komisja przedstawiła dziś strategię w sprawie europejskiego filmu w dobie cyfrowej, która dotyczy tego właśnie zagadnienia.

Trzeba zdobywać widownię

Dokument Komisji sugeruje, że finansowanie ze środków publicznych powinno skupiać się w większym stopniu na poszerzaniu widowni europejskich filmów oraz zwiększaniu pomocy na rozwijanie projektów, promocję i dystrybucję międzynarodową. Obecnie prawie 70% publicznych środków przeznacza się na produkcję filmów, a nie na zdobywanie widowni.

Komisja oczekuje też, że ze względu na rosnącą popularność wideo na żądanie (VoD) i pobieranych plików online, filmowcy będą bardziej eksperymentować w zakresie udostępniania filmów.

Rynek filmowy UE w liczbach

Jak zwykle przy takich okazjach, Komisja zaprezentowała ciekawe dane. Dają one ciekawy obraz stanu i potencjału europejskiego rynku filmowego.

  • Europejskie fundusze filmowe co roku zapewniają pomoc w wysokości 2,1 mld euro.
  • W 2012 r. w UE wyprodukowano około 1300 filmów, a w Stanach Zjednoczonych ponad 800. Problem w tym, że większość europejskich filmów pokazywana jest tylko w kraju, w którym je nakręcono, i rzadko są one dystrybuowane w innych krajach.
  • Jedynie 8 proc. europejskich filmów ma dystrybucję kinową poza UE.
  • Na dystrybucję przeznacza się zazwyczaj mniej niż 10 proc. budżetu filmu.
  • W 2012 r. stopa wzrostu rynku VoD wyniosła 60 proc. w Niemczech i 15 proc. we Francji.
  • Platformą najszerzej wykorzystywaną do oglądania filmów pozostaje telewizja.

Sonda
Czy zgodzisz się, że rynkowy potencjał filmów z UE jest niewykorzystany w pełni?
  • tak
  • nie
  • trudno powiedzieć
wyniki  komentarze

Ogłoszona dziś strategia będzie też zachęcała do podejmowania nowego dialogu – tzw. europejskiego forum filmowego – co ma prowadzić do wymiany pomysłów na temat tego, w jaki sposób krajowa, regionalna i unijna polityka audiowizualna mogą się lepiej wzajemnie uzupełniać. Forum to zostanie zainicjowane w dniu dzisiejszym podczas konferencji na festiwalu w Cannes.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *