Na rynku pojawiło się wiele ofert mobilnego internetu, co może cieszyć, ale czyni to wybór bardziej skomplikowanym procesem. Dodatkowym problemem może być jakość obsługi klienta. Infoliniom i stronom operatorów nie zawsze można ufać – wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
reklama
Wczoraj prezes UKE przedstawił analizę cen usług bezprzewodowego dostępu do internetu świadczonych przez operatorów telefonii komórkowej. Zawarto w niej m.in. średnie wydatki, jakie musi ponieść klient a także zmiany, jakie zaszły na rynku.
UKE zauważa, że ostatnio pojawiło się wiele ofert, których różnorodność może być zarówno zaletą (duży wybór), jak i wadą (trudniejszy wybór). Wybór powinien być w dużej mierze uzależniony od preferencji użytkownika. W okresie od czerwca 2008 do czerwca 2009 na krajowym rynku podwoiła się też liczba modemów bezprzewodowego internetu, a nasycenie usługami osiągnęło blisko 5%.
Rynkowe ceny aktywacji usługi w abonamencie wahają się w przedziale od 1 do 189 zł z VAT. Średnia opłata miesięczna za korzystanie z usługi wynosi natomiast ok. 55 zł z VAT dla klienta indywidualnego post-paid oraz ok. 36 zł z VAT dla klienta biznesowego.
Drożej jest w systemie przedpłaconym. W przypadku ofert na kartę odpowiednikiem aktywacji jest zestaw startowy. W wielu przypadkach modem trzeba zakupić oddzielenie, poza promocją, przez co koszt wzrasta. W konsekwencji ceny aktywacji wraz z modemem w pre-paid wahały się w analizowanych ofertach od 249 nawet do 919 zł z VAT.
Samo miesięczne wykorzystanie usługi w systemie pre-paid jest już zdecydowanie tańsze i wymaga wydatku średnio ok. 19 zł z VAT miesięcznie, celem utrzymania aktywnego konta przez co najmniej 2 lata.
Miesięczne ceny abonamentów oscylują w przedziale 29-160 zł z VAT dla klientów post-paid oraz 25-157 zł z VAT dla klientów biznesowych. Na rynku jest coraz więcej ofert z początkowym okresem promocyjnym, jednak często łączy się to z droższą aktywacją lub wyższymi cenami modemów i kart.
Zakres dostępnych limitów transferu waha się od 250 MB nawet do 19,5 GB w ofertach abonamentowych.
UKE zauważa, że rosnące zainteresowanie usługami nie przekłada się jednak na jakość obsługi klienta. W trakcie zbierania danych na potrzeby analizy, napotkano takie problemy, jak nieaktualne cenniki, a nawet oferty w detalach zdające się wzajemnie wykluczać.
W analizie czytamy, że konsultanci z infolinii często nie byli w stanie udzielić wiarygodnych wyjaśnień i przyznawali się do niewiedzy w zakresie nowych ofert. Informacje przedstawiane przez nich nie zawsze były spójne z informacjami na stronach internetowych operatorów. Sugerowano kontakt z rzecznikiem prasowym spółki, a nawet... zakup tańszych modemów na aukcjach internetowych.
Powyższe problemy dotyczyły tylko wybranych operatorów. Prezes UKE zapowiada jednak, że będzie monitorował wiarygodność i rzetelność informacji zamieszczanych na stronach internetowych oraz udzielanych przez konsultantów.
– Kalkulując koszt korzystania z wybranej oferty, użytkownik końcowy powinien pamiętać, iż na jego średnie miesięczne wydatki najbardziej wpływać będzie cena modemu w przypadku usług przedpłaconych oraz cena abonamentu poza promocją w przypadku usług abonamentowych (...) Promocje polegające na obniżonej opłacie w pierwszych cyklach rozliczeniowych przeważnie nie obniżają jej całościowego kosztu (...) Aby lepiej oszacować koszty korzystania z usługi, warto zaczerpnąć informacji z kilku różnych źródeł operatora (infolinia, internet, salon sprzedaży) – radzi UKE w analizie.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|