Wychodząc z założenia, że na oszukańcze wiadomości oparte na rzeczywistych wydarzeniach nabierze się więcej osób, w II kwartale br. spamerzy sięgnęli po takie tematy, jak trzęsienie ziemi w Nepalu, wybory prezydenckie w Nigerii czy olimpiada w Rio de Janeiro.
Chociaż odsetek niechcianych wiadomości w ruchu e-mail odnotował spadek o 5,8 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego kwartału (z 59,2% do 53,4%), to w II kwartale 2015 r. znacznie umocnił się trend wykorzystywania globalnych wydarzeń w wiadomościach spamowych. Niektóre wysyłki zawierały fałszywe wiadomości proszące odbiorców o datki dla ofiar trzęsienia ziemi w Nepalu. W innych masowych wiadomościach oszuści próbowali zwabić odbiorców sumą 2 milionów dolarów, którą nowo wybrany prezydent Nigerii był rzekomo gotowy przelać w ramach rekompensaty. Kolejne wysyłki zawierały fałszywe powiadomienia o wygranej na loterii w postaci biletów na Igrzyska Olimpijskie w Brazylii w 2016 r., za pomocą których cyberprzestępcy chcieli skłonić odbiorców, aby przekazali oszustom swoje dane osobiste, rzekomo w celu odebrania wygranej.
Tatiana Szczerbakowa, analityk spamu w firmie Kaspersky Lab, powiedziała: W II kwartale 2015 r. spamerzy wykorzystywali tragiczne wydarzenia w celu przyciągnięcia uwagi użytkowników. Taktyka ta była stosowana przez oszustów już wcześniej, jednak teraz, gdy takie wydarzenia jak trzęsienie ziemi w Nepalu są szeroko relacjonowane przez media na całym świecie, podobne wiadomości mają większą szansę wzbudzić współczucie u odbiorców. Chcąc zachować bezpieczeństwo, użytkownicy nie powinni otwierać e-maili pochodzących od nieznanych nadawców, klikać zawartych w nich odsyłaczy czy otwierać jakichkolwiek załączników. To zalecenie ma dzisiaj jeszcze większe znaczenie, ponieważ niektórzy oszuści starają się, aby nazwa i adres nadawcy jeszcze bardziej przypominały te legalne.
W II kwartale 2015 r. nastąpiły znaczące zmiany w pierwszej trójce państw będących najczęstszym celem szkodliwych reklam. W badanym okresie na czele rankingu uplasowały się Niemcy (19,59%), które w I kwartale znalazły się dopiero na czwartym miejscu. Wielka Brytania, lider rankingu w I kwartale 2015 r., spadła na drugą pozycję (6,31%), natomiast Brazylia – na trzecią (6,04%).
Na czwartym miejscu uplasowały się Stany Zjednoczone (5,03%), które tradycyjnie stanowią państwo najczęściej atakowane przy użyciu szkodliwych przesyłek reklamowych. Z kolei Rosja, która w poprzednim kwartale zajmowała dopiero 10 lokatę, wspięła się na piątą pozycję.
Największym źródłem spamu pozostały Stany Zjednoczone (14,59%) i Rosja (7,82%). Na trzecim miejscu znalazły się Chiny, z których pochodziło 7,14% globalnego spamu. Dla porównania, w poprzednim kwartale odsetek niechcianych wiadomości z tego państwa wynosił 3,23%. Na kolejnych pozycjach znalazły się Wietnam (5,04% w porównaniu z 4,82% w I kw.), Niemcy (4,13% w porównaniu z 4,39% w I kw.) oraz Ukraina (3,9% w porównaniu z 5,56% w I kw.).
W II kwartale 2015 r. odnotowano ponad 30 milionów ataków phishingowych. W badanym okresie Kaspersky Lab dodał do swoich baz ponad pół miliona nowych masek adresów stron phishingowych (jedna taka maska może obejmować wiele szkodliwych zasobów online).
Od początku roku eksperci obserwowali znaczny globalny spadek udziału spamu w ruchu e-mail, jednak tendencja ta została niemal zahamowana. W II kwartale 2015 r. poziom niechcianych wiadomości ustabilizował się, wahając się między 53,5% w kwietniu a 53,23% w czerwcu.
Na szczycie rankingu szkodliwych programów przesyłanych za pośrednictwem poczty e-mail znalazł się Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen. Program ten stanowi fałszywą stronę HTML, która jest wysyłana pocztą elektroniczną i imituje ważne powiadomienie pochodzące z banku, sklepu internetowego, od twórcy oprogramowania itd. Zagrożenie ma postać phishingowej strony WWW, na której użytkownik ma podać swoje dane osobiste, które są następnie przesyłane cyberprzestępcom.
Pełny raport dostępny jest w serwisie SecureList.com prowadzonym przez Kaspersky Lab - zob. Spam and phishing in Q2 2015 oraz w jęz. rosyjskim Спам и фишинг во втором квартале 2015
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Prawo autorskie: Nie można żądać trzykrotności wynagrodzenia, ale dwukrotności tak?