Tradycyjne IT vs. cloud - co powinna wybrać mała firma?

Zbigniew Mądry, AB S.A. 09-04-2011, 20:58

Koncepcja usług w chmurze - bo tak potocznie mówi się o cloud computingu - wyznacza obecnie kierunek rozwoju w zasadzie dla całej branży IT. Rozwiązaniem cloud z pewnością powinni zainteresować się ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność i budują firmę od podstaw.

Co kryje się pod pojęciem usługi w chmurze? Mówiąc najprościej są to wszelkiego rodzaju usługi biznesowe wykorzystujące zasoby teleinformatyczne – takie jak poczta elektroniczna, system pracy zespołowej i wymiany informacji, w tym wiadomości błyskawiczne, czy platforma do przeprowadzania spotkań i konferencji online. Różnicą, która ma w tym przypadku największe znaczenie, jest sposób ich realizacji. Aby korzystać np. z aplikacji biurowej, klient nie musi instalować jej na swoim komputerze; za pośrednictwem internetu jest ona dostarczana z centrum obliczeniowego usługodawcy wprost na ekran użytkownika.

Rozwiązanie w chmurze sprawdzi się między innymi w firmach, które właśnie rozpoczynają swoją działalność. Bardzo często koszt zakupu sprzętu oraz wdrożenia odpowiednich systemów i niezbędnego do funkcjonowania firmy oprogramowania jest zbyt duży. Z tych samych powodów – obniżenia kosztów – istniejące firmy będą się zastanawiać nad zmianą swojego modelu biznesowego. W poszukiwaniu oszczędności związanych z obsługą infrastruktury IT zwrócą się one w stronę usług w chmurze. Jakie korzyści zatem oferuje koncepcja cloud computingu?

>> Czytaj także: Cloud computing pozwoli stworzyć ponad 800 000 nowych miejsc pracy

Po pierwsze: płatności za usługi realizowane są na zasadzie miesięcznego abonamentu. Nie istnieje konieczności podpisywania wielomiesięcznych bądź rocznych umów. Dzięki temu każda firma może pracować na najbardziej profesjonalnych produktach z zagwarantowanym czasem pracy na poziomie 99,9%.

Po drugie: usługi w chmurze można niemal błyskawicznie rozbudowywać o nowe funkcjonalności (np. w przypadku poczty) bądź moc obliczeniową. Są one hostowane w kilkudziesięciu centrach przetwarzania danych rozlokowanych na całym świecie. W przypadku awarii któregoś z nich, inne podejmują jego funkcje w sposób automatyczny. Kwestia bezpieczeństwa danych została rozwiązana w oparciu o najnowsze technologie dotyczące ochrony elektronicznej (spam, antywirusy), bezpieczeństwa energetycznego, jak i fizycznego dostępu do centrum danych.

Po trzecie: sposób zakładania rozwiązania dla nowej firmy, jak i rozbudowy, został sprowadzony do niezbędnego minimum, oferując jednocześnie zaawansowane funkcje serwerów. Posiadając minimum wiedzy, konfigurację może przeprowadzić każdy. Mimo prostej konfiguracji, usługi sprzedawane są przez starannie wyselekcjonowanych partnerów producenta. Dzięki temu klient końcowy, który wybierze partnera usług, ma zagwarantowaną pomoc przy wdrożeniu lub migracji części bądź całości do chmury.

>> Czytaj także: Czy to czas na centrum danych w firmie?

Wymagania sprzętowe dla wszystkich usług są standardowe. Dużo ważniejszą rolę odgrywa niezawodne i wydajne łącze internetowe. W przypadku aplikacji w chmurze to na łączu spoczywa ciężar zapewnienia dostępu do danych. Niezawodność, a zarazem wydajność, można uzyskać, zapewniając nadmiarowość łącz – zamawiając usługę u dwóch różnych operatorów. Gdy jedno z łącz przestanie działać, wówczas drugi operator zapewni nam dostęp do sieci. Dwa łącza umożliwiają także elastyczne sterowanie ruchem. Nie ma sprecyzowanych wymagań co do przepustowości, jednak warto wziąć pod uwagę, że im jest ona większa, tym bardziej wzrasta komfort pracy.

Zbigniew Mądry, Dyrektor Handlowy i Członek Zarządu AB S.A.


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy