Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

TP SA celowo blokuje część serwerów IRC (aktualizacja)

02-01-2009, 12:54

Od miesięcy użytkownicy łączy TP mają problemy w łączeniu się z serwerami IRC. Telekomunikacja tłumaczy się wprowadzanymi zabezpieczeniami, blokując niektóre serwery i usługi IRC. Internauci widzą w tym zapędy cenzorskie firmy.

Co najmniej dwa miesiące trwa wojna nerwów między internautami odcinanymi od dostępu do PolNet czy IrcNet a Telekomunikacją Polską, która wprowadza nowe zabezpieczenia chroniące przed cyberprzestępczością. Dyskusje toczą się m.in. na Wykopie oraz na wielu grupach dyskusyjnych. Problem powraca regularnie.

O wypowiedź w tej sprawie Dziennik Internautów poprosił rzecznika prasowego Grupy TP. Wojciech Jabczyński odpowiedział:

nie blokujemy dostępu do wszystkich serwerów IRC, ale tylko tych, za pośrednictwem których świadomie lub nieświadomie jest prowadzona niebezpieczna dla użytkowników działalność. W ramach prowadzonych testów na bieżąco przyglądamy się działaniom tych serwerów i zablokowane adresy zostaną odblokowane, kiedy nie będą stanowiły żadnego zagrożenia.

W połowie grudnia TP SA wypuściła również informację prasową, w której tłumaczy się z pojawiających się ograniczeń w dostępie do serwerów IRC:

Telekomunikacja Polska wprowadziła testowo nowe rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo użytkowników sieci TP. Zabezpiecza ono komputery i systemy klientów przed wykorzystaniem ich bez wiedzy właścicieli do cyberprzestępstw m.in. do rozsyłania spamu i wirusów. Telekomunikacja informuje o trwającym programie walki z tzw. komputerami zombie, sterowanych z zewnątrz bez wiedzy właściciela.

Ze względu na to, że sieci botnet są bardzo często kontrolowane za pośrednictwem serwerów IRC, wprowadzenie nowych zabezpieczeń może spowodować zablokowanie niektórych usług i serwerów tego typu. Według TP SA korzyścią dla internautów ma być zmniejszenie zagrożenia wykorzystania komputera do działań przestępczych. Mówi się również o zmniejszeniu ilości spamu i podniesieniu bezpieczeństwa danych przesyłanych za pośrednictwem sieci.

Takie wytłumaczenie nie zadowala jednak użytkowników IRC-a. W serwisie OSnews.pl jeden z internautów o nicku aqz tak komentuje obecną sytuację:

Jeżeli ktoś chce takich zabezpieczeń - proszę bardzo, ale trzeba trochę ruszyć głową i dać też możliwość wyłączenia tej bzdury. Przykro mi, że firma której jestem klientem ma mnie za idiotę.

Zgadza się z nim m.in. jrs:

sprawę załatwiłaby wprowadzenie panelu klienta z opcją wyłączenia blokady dla _świadomych_ użytkowników.

Nic jednak nie wskazuje na to, by takie rozwiązanie miało się pojawić w najbliższej przyszłości.

Aktualizacja

Skontaktowaliśmy się z Wojciechem Jabczyńskim ponownie, tym razem w związku z pytaniem naszego Czytelnika:

Ta blokada bardzo mnie dotyka gdyż IRC był jednym z kanałów kontaktu z moim pracodawcą. Czy na tej podstawie mogę wypowiedzieć tepsie umowę o neostradę?

Oto uzyskana przez nas odpowiedź:

Klient zawsze może wypowiedzieć umowę. Ma prawo złożyć reklamację i wtedy będziemy ją rozpatrywać. Niestety, nie mogę skomentować sytuacji hipotetycznej.

Warto również zwrócić uwagę na to, co pisze na swoim oficjalnym blogu rzecznik TP SA. Stwierdza on, że Telekomunikacja Polska w istocie nie blokuje serwerów IRC, a jedynie

te serwery, za pośrednictwem, których świadomie lub nieświadomnie jest prowadzona niebezpieczna dla użytkowników działalność. Jeśli administratorzy zadbają, aby były bezpieczne, a tak już się dzieje w kilku przypadkach, zablokowane adresy zostaną uwolnione.

Więcej interwencji Dziennika Internautów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Wszystkie Listy czytelników kierowane do DI są czytane przez redaktorów. Niektóre pytania / prośby do redakcji mogą dotyczyć szerszego grona internautów, wymagać wypowiedzi ekspertów lub zainteresowanych stron, wówczas traktowane są jako tematy interwencyjne. Wszelkie sprawy, którymi Waszym zdaniem powinniśmy się zająć prosimy kierować na adres: interwencje@di.com.pl