Okres przedświąteczny tradycyjnie wypełniony jest zakupami. Jednak nie zawsze są one udane. Co zrobić, gdy okaże się, że kupiony telewizor nie ma cech zawartych w jego opisie, a proszek do prania nie usuwa uporczywych plam mimo zapewnień w reklamie?
W nawiązaniu do artykułu Zanim wyruszymy na e-zakupy redakcja Dziennika Internautów postanowiła przybliżyć zagadnienie zgodności zakupionego towaru z umową. Nie zawsze bowiem jest jasne, czy dany towar można reklamować, czy też nie.
Odpowiednie przepisy w tym zakresie zostały wprowadzone Ustawą z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Określa ona m.in. informacje, jakie muszą znaleźć się na każdym towarze konsumpcyjnym (kupowanym przez osoby fizyczne dla potrzeb innych niż związane z działalnością zawodową lub gospodarczą).
Ustawa stwierdza także, że to sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego, jeśli towar zakupiony już w chwili jego wydania był niezgodny z umową. Jeśli zostanie to stwierdzone w ciągu sześciu miesięcy od daty zakupu, domniemywa się, że towar był niezgodny z umową w momencie jego wydania.
Co jednak oznacza termin "towar niezgodny z umową"? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że jest nim każdy towar, który:
W sytuacji, gdy stwierdzimy, że zakupiony przez nas towar jest niezgodny z umową, należy złożyć reklamację. Mamy prawo domagać się nieodpłatnego doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową lub wymiany na nowy. Jeśli jest to niemożliwe, konsument ma prawo domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Złożenie reklamacji możliwe jest w ciągu 2 lat od zakupu (w przypadku towarów używanych okres ten może być krótszy), z tym że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy to sprzedawca musi udowodnić, że sprzedał nam towar zgodny z umową. Po tym okresie my musimy udowodnić, że było inaczej. Co jednak ważne, niezgodność towaru z umową należy zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od momentu jej wykrycia.
Przepisy ustawy odnoszą się także do zakupów dokonanych przez internet, korespondencyjnie oraz telefonicznie. Jeśli sklepy internetowe stosują wobec swoich klientów inne przepisy (mniej korzystne), należy zgłosić ten fakt Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub organizacji zajmującej się prawami konsumentów.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*