Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Telefonia komórkowa: większe nasycenie i różnorodność

27-01-2010, 14:08

Polacy rozpoznają wiele marek telefonii komórkowej, także te nowsze. Nie są skupieni wokół jednego operatora, ale wyraźnie widać, że rynek wciąż należy do trzech firm – wynika z badań PBS wykonanych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Na stronach UKE znajdziemy obszerny (199 stron) raport z badań PBS. Dotyczy on m.in. telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do internetu i telewizji w Polsce. Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie gospodarstw domowych i generalnie pokazują, że stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi w Polsce jest duży.

W niniejszym tekście przedstawimy wyniki dotyczące telefonii komórkowej. 84,9% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii ruchomej jest więc zdecydowanie większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.

Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie:

  1. Era - 84,3%,
  2. Orange - 84%,
  3. Plus - 79,8%,
  4. Heyah - 57,6%,
  5. Play - 55,3%,
  6. Sami Swoi - 32%,
  7. 36i6 - 21,9%.

Polacy rozpoznają więc spontanicznie więcej marek telefonii komórkowej niż telefonii stacjonarnej.

W gospodarstwach domowych osoby "decyzyjne" posiadają równie często telefon na abonament, jak i na kartę (odpowiednio 46,7% i 47%). W gronie pozostałych osób w rodzinie nieco większym zainteresowaniem cieszą się telefony na kartę pre-paid niż telefony na abonament.

Połączenia głosowe są najczęściej wykorzystywaną formą porozumiewania się przez telefon. Na pierwszym miejscu wymienia je 84,5% badanych. Wysyłanie SMS-ów na pierwszym miejscu stawia 20,9% badanych, a na drugim miejscu 65,5% badanych.

Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (77 PLN), niż użytkowników kart pre-paid (44 PLN) czy mix (38 PLN).

Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii ruchomej. Ośmiu na dziesięciu respondentów (83,9%) zauważa przekaz informacyjny o ofercie operatorów zawarty w reklamie w radiu lub telewizji.

Według badań PBS największa grupa respondentów korzysta z usług Orange (38,6% osób). Jedna trzecia respondentów korzysta z Plusa (30,2%), a pozostali (25,8%) głównie z Ery.

Badania PBS dotyczyły także telefonii stacjonarnej. O wynikach można poczytać w innym tekście DI.

>>> Czytaj: W telefonii stacjonarnej liczy się cena usług


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UKE