Polska przymierza się do zajęcia ważnego miejsca wśród światowych liderów sztucznej inteligencji - deklaruje Minister Cyfryzacji Marek Zagórski. Jakie działania podejmuje rząd?
reklama
Cytując analizy firmy Gartner, Ministerstwo wskazuje, że w najbliższym czasie na każde 100 miejsc pracy, które znikną z rynku za sprawą coraz powszechniejszej sztucznej inteligencji (AI), pojawi się 130 nowych. Co zrobić, by jak najwięcej miejsc pracy związanych z sektorem AI powstało w Polsce? Jak działać, by rewolucja związana z rozwojem AI przełożyła się na stały wzrost gospodarczy w naszym kraju?
- Chodzi o to, byśmy nie byli tylko konsumentami i odbiorcami tych rozwiązań, ale przede wszystkim ich producentami i kreatorami – mówi minister cyfryzacji.
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło więc roboczą platformę współpracy międzysektorowej, w ramach której opracowano raport diagnozujący obszary AI mogące wzmocnić polską gospodarkę, przewagi konkurencyjne i plan działań. Przez ostatnie miesiące 4 grupy robocze zajmowały się następującymi obszarami:
W grupach pracowało blisko 200 ekspertów wywodzących się z różnych sektorów - administracji, organizacji pozarządowych, ośrodków naukowo-badawczych i uczelni wyższych i biznesu.
W perspektywie krótkoterminowej zaleca się podjęcie następujących działań:
W perspektywie średnioterminowej zaleca się przede wszystkim:
W perspektywie długoterminowej stwierdzono, że kluczowe będzie dopasowanie działań do rozwoju polskiej gospodarki - stąd ważny jest bieżący monitoring rozwoju sytuacji gospodarczej i dostosowanie działań do zmieniającej się sytuacji.
Zdaniem ekspertów, rozwój gospodarki opartej o dane powinien doprowadzić do trwałej, globalnej dominacji krajowych przedsiębiorstw.
Aby być równoprawnym graczem na rynku AI, do 2025 roku musimy urosnąć prawie 25 razy. Nie pozwala na to dotychczasowy model finansowania innowacji - do 2023 roku potrzeba inwestycji ok. 9,5 mld zł. Obecne mechanizmy finansowania zapewniają około 19% wymaganej kwoty.
Według ekspertów działających w tej grupie, potrzeba pięciu silnych liderów (naukowy, technologiczny, start-upowy, biznesowy i państwowy) integrujących własne ekosystemy i zapewniających sprawną współpracę. Każdy lider musi mieć kompetencje, autonomię decyzyjną, zasoby do realizacji celów oraz chęć zmiany stanu bieżącego.
Eksperci z tej grupy wskazują, że powinniśmy jak najszybciej:
Potrzebujemy ekspertów AI - kadr zarządzających, specjalistów branżowych, osób tworzących i stosujących prawo.
Konieczne będzie także przekwalifikowanie pracowników, stąd konieczny jest rozwój skutecznych narzędzi polityki uczenia się przez całe życie oraz krótkich cyklów kształcenia. Brak odpowiednich umiejętności będzie hamował rozwój kraju i zwiększał ryzyko bezrobocia technologicznego, dlatego programy nauczania i kształcenie powinny uwzględniać analizy losów absolwentów oraz prognozy zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje.
Nauczyciele i kadra zarządzająca szkołami oraz lokalni liderzy zmian potrzebują wsparcia, by wciąż doskonalić się w zakresie AI. Należy również rozszerzyć zadania instytucji już istniejącej lub - jeśli będzie taka potrzeba - stworzyć nowe centrum kompetencji w zakresie AI.
Polska powinna brać aktywny udział w międzynarodowych dyskusjach o AI, wspierając skoordynowanymi działaniami umiejscowienie w kraju oddziału europejskiego European Lab for Learning and Intelligent Systems (EllIS).
Skutki oddziaływania przedsięwzięć związanych z AI wymagają przeprowadzenia oceny etycznej i ustalenia standardów etycznych, a w wielu przypadkach - regulacji prawnej, co jest zadaniem dla administracji państwowej.
Kompleksowe podejście administracji rządowej do zagadnień etycznych i prawnych AI powinno charakteryzować się następującymi cechami (model PILESAS):
Wypracowane stałe, przejrzyste i efektywne mechanizmy powinny pozwalać na:
3. Cele szczegółowe:
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Czytnik e-booków dla dziecka - gadżet czy sprzymierzeniec w czytelnictwie?
|
|
|
|
|
|