Polscy dystrybutorzy z wartością dodaną (Value Added Distributors) to jedyna grupa dystrybutorów sprzętu IT, która zaliczyła wzrost sprzedaży w 2009 roku - wynika z najnowszego raportu "Computerworld Top 200".
reklama
Dystrybutorzy broadline'owi, których profil zakłada sprzedaż bardzo dużej ilości produktów IT, ale bez tzw. wartości dodanej, zanotowali spadki wynoszące od kilku do kilkudziesięciu procent. Jedynie dystrybutorom VAD, którzy poza sprzedażą zaawansowanych urządzeń i aplikacji świadczą szereg usług wsparcia technicznego, szkoleniowych oraz serwisowych, udało się poprawić wyniki z 2008 roku, kiedy to jeszcze nie odczuwano w Polsce skutków światowego kryzysu.
Jeden z największych wzrostów sprzedaży w 2009 roku - spośród dystrybutorów VAD - zanotował RRC Poland, którego przychody wyniosły w tym okresie blisko 140 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 15 proc. w porównaniu do 2008 roku. Firmie udało się przy tym wypracować zysk netto w wysokości 1,4 mln zł.
- Fakt, że rozwijaliśmy się tak szybko, zawdzięczamy kilku czynnikom. Najważniejszym z nich jest podpisanie kontraktów dystrybucyjnych, co było naszą odpowiedzią na pierwsze sygnały o nadciągającym kryzysie. W ten sposób pozyskaliśmy takich partnerów, jak: Avaya, CheckPoint, IBM Software, IBM ISS, Motorola Broadband, Motorola Home & Networking oraz Trend Micro - mówi Radosław Pruchnik, General Manager RRC Poland.
Dobre wyniki dystrybutorów z wartością dodaną to efekt większego trendu, który można obserwować na polskim rynku IT. Autorzy raportu "Computerwold Top 200" zauważają - posługując się danymi IDC Poland - że z każdym rokiem coraz większe znaczenie mają usługi i sprzedaż kompleksowych rozwiązań pod konkretne potrzeby klientów.
Na koniec 2009 roku udział usług w całym rynku IT wyniósł 32 proc., podczas gdy rok wcześniej jedynie 27 proc. W tym czasie udział sprzętu spadł z 61 proc. w 2008 roku do 54 proc. w roku ubiegłym. Na tym trendzie korzystają dystrybutorzy VAD, którzy współpracują z integratorami IT świadczącymi klientom końcowym szereg zaawansowanych usług. Takie firmy mają teraz łatwiej niż resellerzy, którzy skoncentrowali się przede wszystkim na sprzedaży sprzętu niewymagającego dodatkowego wsparcia czy usług.
- Zauważamy, że szczególnie szybko rośnie sprzedaż tych systemów informatycznych, które obniżają koszty działania. Kolejnym godnym uwagi trendem jest wzrost sprzedaży do sektora prywatnego: banków, firm transportowych, operatorów telefonii komórkowej, przy wciąż relatywnie niewielkiej liczbie zamówień z sektora publicznego - podsumowuje Radosław Pruchnik.
W I kwartale 2010 r. RRC Poland jeszcze bardziej zwiększyło tempo rozwoju, uzyskując w tym czasie ponad 20-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Najszybszy wzrost przychodów dystrybutor zanotował w przypadku produktów do zabezpieczania sieci w firmach oraz instytucjach (wzrost o 82%). Dużo lepsze wyniki RRC Poland zanotował także w dziale sprzętu sieciowego (66%). Poprawa ubiegłorocznych rezultatów, choć w mniejszym stopniu, udała się dystrybutorowi ponadto w segmencie systemów do automatycznej identyfikacji danych i w przypadku serwerów.
Zarząd RRC Poland przewiduje, że jeśli obecne trendy rynkowe utrzymają się w kolejnych kwartałach, przychody RRC w całym 2010 roku przekroczą zakładane plany.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*