Firmy pragnące wdrożyć innowacyjny produkt w oparciu o wyniki prac badawczo-rozwojowych mogą ubiegać się do 5 grudnia 2018 r. o wsparcie finansowe z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Konkurs „Badania na rynek: skierowany jest do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.
reklama
„Badania na rynek” to program obejmujący dwa konkursy prowadzone równolegle. Pierwszy – ogólny, z pulą środków 750 mln zł – kierowany jest do mikro-, małych i średnich firm na terenie całej Polski. Drugi – z budżetem 500 mln zł – do firm, które projekt planują zrealizować w jednej z prawie 800 lokalizacji obejmujących polskie miasta średniej wielkości wraz z przyległymi gminami (lista dostępna na stronie PARP).
W tegorocznej edycji, poza rozszerzoną listą lokalizacji w konkursie dla miast średnich, uproszczono warunki starania się o wsparcie. Zrównano minimalną wartość kosztów kwalifikowalnych projektu dla wszystkich wnioskodawców – teraz wynosi ona 5 mln zł bez względu na wielkość przedsiębiorstwa.
Najistotniejszą zmianą jest jednak zmiana w zakresie źródła innowacji. W obecnej edycji „Badań na rynek” o wsparcie mogą ubiegać się więc nie tylko firmy, które przeprowadziły prace badawcze w ramach wewnętrznych struktur lub przy współpracy z ośrodkami naukowymi, ale także te, które zakupiły wyniki prac badawczych na rynku.
Podstawowy warunek udziału w konkursie pozostaje ten sam – niezależnie od źródła pochodzenia wyników prac B+R, ich efektem musi być wdrożenie do oferty firmy nowego albo znacząco ulepszonego produktu. Przy czym produkt (lub usługa) musi być innowacyjny przynajmniej na skalę krajową.
Maksymalna kwota dofinansowania to 20 mln zł a maksymalny poziom dofinansowania wyrażony w procentach zależy od tzw. mapy pomocy regionalnej i wynosi się od 20 do 70 %.
Dofinansowanie może obejmować m.in. koszty nabycia: prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności nieruchomości, maszyn i urządzeń, robót i materiałów budowlanych, wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how.
Wsparcie obejmuje koszty nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz prawa własności nieruchomości (z wyłączeniem lokali mieszkalnych), maszyn i urządzeń, robót i materiałów budowlanych, wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how. Rozpoczęcie projektu powinno nastąpić dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie, a jego realizacja nie może trwać dłużej niż 30 miesięcy i zakończyć się najpóźniej do końca 2023 r.
Wnioski o dofinansowanie projektu można złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem Generatora Wniosków dostępnego na stronie internetowej PARP. Nabór potrwa do 5 grudnia 2018 r.
Rozstrzygającym kryterium oceny wniosków jest innowacyjność. Oznacza to, że w przypadku uzyskania jednakowej łącznej liczby punktów przez kilka projektów, w pierwszej kolejności wsparcie otrzyma ten, który będzie cechował się większą innowacyjnością. Warto pamiętać, że ocena w kryterium innowacyjności odbywa się na podstawie wskaźników odnoszących się do nowych cech produktu lub jego funkcjonalności, które zawarto we wniosku.
We wskaźnikach należy zadeklarować zmianę, która zajdzie w produkcie w wyniku zrealizowania projektu. Jeśli np. produkt będzie charakteryzował się niższą energochłonnością, należy wskazać poziom wyjściowy energochłonności produktu w odpowiedniej jednostce, a następnie poziom docelowy w tej samej jednostce, ewentualnie w procentach w odniesieniu do tej jednostki.
Podobnie jak w poprzedniej edycji, premiowane będą projekty związane z wdrożeniem wyników prac badawczo-rozwojowych, objętych ochroną patentową. Dodatkowe punkty uzyskają projekty z sektora tzw. wysokich technologii, oraz te których innowacyjność wykracza poza skalę krajową lub kiedy zastosowane rozwiązania mają potencjał pozwalający na rozwój danej branży.
Dokumentacja B+R jest kluczowa w procesie rozpatrywania aplikacji konkursowej. W momencie składania wniosku o dofinansowanie kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek nowych produktów, przedsiębiorca musi dysponować wynikami prac badawczo-rozwojowych, które mają bezpośredni związek z wdrażaną innowacją.
Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest udokumentowanie i uzasadnienie innowacyjności produktu lub usługi za pomocą obiektywnych weryfikowalnych wskaźników.
Przedsiębiorca musi również udokumentować zdolność do sfinansowania projektu. Należy bowiem pamiętać, że w montażu finansowym znajdzie się nie tylko dofinansowanie, ale również wkład własny przedsiębiorcy, który może wynieść od 20 do 80% w zależności od lokalizacji inwestycji oraz wielkości firmy.
Szczegółowy katalog kosztów i informacje na temat zasad wyboru projektów oraz przeprowadzania konkursu znajdują się na tej stronie internetowej.
Źródło: PARP
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Atak na konta użytkowników Facebooka. Co zrobić, aby nie narażać się na potencjalne straty?
|
|
|
|
|
|