Robiąc zakupy za gotówkę, sponsorujesz tego, który płaci kartą

GazetaPrawna.pl 07-08-2010, 11:08

Kiedy kupujemy w sklepie sportowym rower za 2 tys. zł i płacimy gotówką, cena powinna wynosić 1960 zł. 40 zł więcej powinni zaś uiścić ci, którzy płacą kartą. Ale w rzeczywistości i dla jednych, i dla drugich cena jest taka sama. Gotówkowcy dokładają się do obsługi tych klientów, którzy rachunek regulują kartą.

Banki działające w Polsce domagają się bowiem za każdą transakcję opłacaną bezgotówkowo średnio blisko 2-procentowej marży. O tyle wzrasta cena każdego towaru, bez względu na to, jaką formę płatności wybierzemy. Banki naciskają, by nie różnicować cen zależnie od tego, czy wyciągniemy z portfela gotówkę, czy plastik. Nie chcą, aby klienci przestali używać kart, bo to jedno z najważniejszych źródeł zarobku instytucji finansowych – w tym roku działające u nas banki mogą osiągnąć z tego tytułu zysk wysokości 1,5 mld zł. Różnicowanie cen byłoby zbyt uciążliwe także dla właścicieli sklepów.

Teoretycznie kartą posługujemy się za darmo, przynajmniej do momentu, gdy na naszym koncie nie pojawi się debet. Tak nam się wydaje, bo cena litra mleka czy bochenka chleba pozostaje przecież taka sama, niezależnie od tego, czy zapłacimy gotówką, czy też nie.

Rzeczywistość jest jednak inna. Sklep czy punkt usługowy podpisuje z wybranym bankiem umowę na prowadzenie operacji bezgotówkowych. Jej najważniejszym punktem jest wysokość marży, jaką będzie pobierała instytucja finansowa w zamian za obsługę tego typu transakcji. Zwykle wielkie sieci handlowe, jak Tesco, Carrefour czy Real, wymuszają na bankach lepsze warunki niż właściciel małego sklepiku czy lokalnej pizzerii. O ile ci ostatni zapłacą bankowi nawet 3 proc. od każdej operacji, to giganci już 1,5 – 1,6 proc.

To jednak i tak bardzo dużo w porównaniu z resztą Europy. W opublikowanym niedawno raporcie Komisja Europejska wyliczyła, że średnia marża pobierana przez banki za obsługę operacji bezgotówkowych w Unii Europejskiej wynosi zaledwie 0,3 proc. – pięć razy mniej niż u nas.

Więcej szczegółów w Gazecie Prawnej w artykule pt. Robiąc zakupy za gotówkę, sponsorujesz tego, który płaci kartą

Jędrzej Bielecki

gazeta prawna


Następny artykuł » zamknij

Reklama online łamie prawo

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Listy
Listy  
« Maj 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31