Systemy poleceń pracowniczych lub inaczej referencyjne programy rekrutacyjne - to kolejny sposób firm na ograniczenie kosztów i zwiększenie jakości rekrutacji pracowników. System ten, wykorzystywany od wielu lat w zachodnich organizacjach, długo nie mógł zasymilować się z charakterystycznym polskim rynkiem pracy.
Powodów takiego stanu było wiele – począwszy od stosunkowo niskich kosztów rekrutacji w czasach dwudziestoprocentowego bezrobocia, po niebezpieczne skojarzenia poleceń z „załatwianiem” komuś pracy po tzw. znajomości.
Ostatnie lata przyniosły jednak ogromne zmiany na rynku pracy, do których branża HR musiała się szybko dostosować. Zdecydowany wzrost konkurencji między przedsiębiorstwami o dobrego pracownika, wywołał konieczność stosowania nowych dróg dotarcia do kandydatów. Możliwie najmniej kosztowny sukces rekrutacyjny stał się celem numer 1 działów HR w Polsce.
Obok wykorzystywania bardzo popularnych już systemów do e-rekrutacji i rekrutowania przy użyciu portali społecznościowych, systemy poleceń pracowniczych otwierają kolejny kanał, jaki wykorzystują firmy, aby pozyskać świetnych pracowników.
Jak to działa?
Zanim zdecydujemy się na pozyskiwanie kandydatów z rynku poprzez publikację ogłoszeń czy współpracę z agencjami pracy, warto wykorzystać potencjał kręgu znajomych i przyjaciół każdego pracownika firmy.
Rozreklamowana rekrutacja w firmowym intranecie, dodatkowo wsparta plakatami rozwieszanymi w biurze, pozwala zaangażować w akcję możliwie największą liczbę pracowników.
Pracownicy polecają ofertę pracy wśród znajomych i przy okazji działają "employer brandingowo", kreując wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy. Na każdego, kogo znajomy ostatecznie został zatrudniony, czeka nagroda w postaci premii.
Co uzyskujemy?
Systemy poleceń pracowniczych z powodzeniem sprawdzają się w wielu firmach w Polsce. Doskonałym przykładem wprowadzenia tej nowej metody rekrutacji jest firma Wolters Kluwer Polska, gdzie system poleceń pracowniczych stosowany jest pomocniczo przy każdym procesie rekrutacyjnym (program referencyjny WKP).
Pamiętajmy, że angażowanie pracowników w działania promujące wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy, zarówno zachęcając do działania w social media, jak i wprowadzając referencyjne programy rekrutacyjne, zaowocuje większym przywiązaniem pracowników do firmy.
Szymon Motławski, Junior Recruitment Advisor, Humanway.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*