Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Systemy poleceń pracowniczych lub inaczej referencyjne programy rekrutacyjne - to kolejny sposób firm na ograniczenie kosztów i zwiększenie jakości rekrutacji pracowników. System ten, wykorzystywany od wielu lat w zachodnich organizacjach, długo nie mógł zasymilować się z charakterystycznym polskim rynkiem pracy.

Powodów takiego stanu było wiele – począwszy od stosunkowo niskich kosztów rekrutacji w czasach dwudziestoprocentowego bezrobocia, po niebezpieczne skojarzenia poleceń z „załatwianiem” komuś pracy po tzw. znajomości.

Ostatnie lata przyniosły jednak ogromne zmiany na rynku pracy, do których branża HR musiała się szybko dostosować. Zdecydowany wzrost konkurencji między przedsiębiorstwami o dobrego pracownika, wywołał konieczność stosowania nowych dróg dotarcia do kandydatów. Możliwie najmniej kosztowny sukces rekrutacyjny stał się celem numer 1 działów HR w Polsce.

Obok wykorzystywania bardzo popularnych już systemów do e-rekrutacji i rekrutowania przy użyciu portali społecznościowych, systemy poleceń pracowniczych otwierają kolejny kanał, jaki wykorzystują firmy, aby pozyskać świetnych pracowników.

Jak to działa?

Zanim zdecydujemy się na pozyskiwanie kandydatów z rynku poprzez publikację ogłoszeń czy współpracę z agencjami pracy, warto wykorzystać potencjał kręgu znajomych i przyjaciół każdego pracownika firmy.

Rozreklamowana rekrutacja w firmowym intranecie, dodatkowo wsparta plakatami rozwieszanymi w biurze, pozwala zaangażować w akcję możliwie największą liczbę pracowników.

Pracownicy polecają ofertę pracy wśród znajomych i przy okazji działają "employer brandingowo", kreując wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy. Na każdego, kogo znajomy ostatecznie został zatrudniony, czeka nagroda w postaci premii.

Co uzyskujemy?

  • obniżenie kosztów rekrutacji poprzez tani kanał marketingu szeptanego;
  • ograniczenie do minimum kosztów tzw. złej rekrutacji;
  • zadowolenie pracowników, których aktywnie włączamy w budowanie zespołu, przy okazji dając możliwość dodatkowego zarobku;
  • wzmocnienie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy.

Systemy poleceń pracowniczych z powodzeniem sprawdzają się w wielu firmach w Polsce. Doskonałym przykładem wprowadzenia tej nowej metody rekrutacji jest firma Wolters Kluwer Polska, gdzie system poleceń pracowniczych stosowany jest pomocniczo przy każdym procesie rekrutacyjnym (program referencyjny WKP).

Pamiętajmy, że angażowanie pracowników w działania promujące wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy, zarówno zachęcając do działania w social media, jak i wprowadzając referencyjne programy rekrutacyjne, zaowocuje większym przywiązaniem pracowników do firmy.

Szymon Motławski, Junior Recruitment Advisor, Humanway.pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Koniec Google Labs

Źródło: Humanway.pl