Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Reklama nie zobowiązuje do zawarcia umowy

GazetaPrawna.pl 09-04-2011, 18:49

Informacje handlowe w reklamach lub ogłoszeniach nie stanowią oferty w rozumieniu kodeksu cywilnego. Sprzedawca lub producent reklamowanego towaru nie ma więc obowiązku sprzedać go po cenie podanej w spocie.

W praktyce mogą pojawić się wątpliwości, czy reklama, ogłoszenie lub informacja stanowią ofertę w rozumieniu przepisów prawa cywilnego. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc art. 71 kodeksu cywilnego. Stanowi on bowiem, że ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy. A to rodzi określone skutki prawne.

Złożenie oferty

Oferta to jeden ze sposobów zawarcia umowy. Polega ona na złożeniu przez dwie strony oświadczeń woli. Jedna ze stron proponuje zawarcie umowy (oferent), a druga akceptuje tę propozycję (oblat). Oferta może być skierowana do określonej osoby lub określonego kręgu osób, a nawet do ogółu. Składający ofertą jest nią związany. Oznacza to, że adresat oferty może poprzez jej przyjęcie doprowadzić do zawarcia umowy o określonej treści. Tak więc zawarcie umowy zależy wyłącznie od decyzji oblata.

Prawo pozwala na odwołanie oferty, ale tylko wówczas, gdy nie była ona skierowana do indywidualnego podmiotu, ale do bliżej nieokreślonej zbiorowości. W takiej sytuacji oferta może zostać cofnięta, co jednak nie ma wpływu na umowy zawarte wskutek oświadczeń oblatów, złożonych przed odwołaniem oferty.

W okresie związania ofertą oferent musi pozostawać w stanie gotowości do wykonania umowy, licząc się z przyjęciem oferty przez oblata. Dla przykładu – jeżeli sprzedawca oferował klientowi określony produkt, w określonej cenie, to jeżeli klient wyrazi chęć jego zakupu, sprzedawca ma obowiązek sprzedać mu właśnie ten, a nie inny produkt, po takiej cenie, jaką zamieścił w ofercie. Takich skutków nie wywołują natomiast informacje handlowe zawarte w reklamach lub ogłoszeniach.

Więcej szczegółów w Gazecie Prawnej w artykule pt. Reklama nie zobowiązuje do zawarcia umowy

Małgorzata Kryszkiewicz

gazeta prawna


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *