Od 6 lipca przenoszenie numeru będzie łatwiejsze i powinno przebiegać w określonym terminie. Będzie można przenieść numer także do dostawcy, który działa w sieci tego samego operatora. Jest to efekt podpisania przez Ministra Infrastruktury rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 1 marca 2006 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych.
reklama
Uprawnienie do przeniesienia numeru wraz z jego zachowaniem wynika z dyrektywy 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej. Zasada ta jest implementowana w polskim Prawie telekomunikacyjnym, jednak z danych pochodzących z 14 Raportu implementacyjnego wynika, że Polska wypada najgorzej na tle wszystkich Państw Członkowskich pod względem czasu potrzebnego na przeniesienie numeru. Średnia liczona dla całej UE wynosi 8,5 dnia, podczas gdy w Polsce średnia równa jest 28 dniom (w praktyce potrafi to być nawet 38 dni).
Wprowadzone nowym rozporządzeniem zmiany mają na celu usprawnienie procesu przenoszenia numerów. Przede wszystkim procedura zostanie uproszczona. Abonent lub użytkownik pre-paid nie będzie musiał kontaktować się z dotychczasowym dostawcą, jak ma to miejsce w chwili obecnej. W świetle nowej regulacji wystarczy złożyć wniosek o przeniesienie numeru wyłącznie do nowego dostawcy.
Ponadto abonenci i użytkownicy pre-paid będą mogli zachować numer niezależnie od tego, czy nowy dostawca działa w sieci innego, czy tego samego operatora. W chwili obecnej z uprawnienia korzystać można wyłącznie w sytuacji, gdy numer przenoszony jest do dostawcy działającego w sieci innego operatora.
Będzie możliwość przeniesienia jednocześnie więcej niż jednego numeru. Dotychczasowe przepisy takich rozwiązań nie przewidywały. Będą też dwa alternatywne sposoby przeniesienia numeru, zależne od woli abonenta, tzn. przewidziano umocowanie nowego dostawcy do dokonania wszystkich niezbędnych czynności, ale zachowana została też możliwość samodzielnego dokonania przez abonenta czynności niezbędnych do przeniesienia numeru.
Rozporządzenie wprowadza termin na rozpatrzenie wniosku o przeniesienie numeru. Wniosek podlegał będzie rozpatrzeniu odpowiednio w terminie:
Dłuższy termin na przeniesienie numeru zarezerwowany jest wyłącznie dla abonentów, którzy nie złożyli wniosku osobiście w jednostce nowego dostawcy, a w inny sposób (np. listownie, za pośrednictwem formularza czy poczty elektronicznej).
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, na wyraźne żądanie abonenta wskazane we wniosku, nowy dostawca usług jest obowiązany przenieść numer najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (w sieciach ruchomych) lub 7 dni roboczych (w sieciach stacjonarnych) od dnia zawarcia umowy.
Ponadto zgodnie z ostatnią nowelą ustawy Prawo telekomunikacyjne (która wejdzie w życie 5 lipca 2009r.) w związku z przenoszeniem numeru możliwe jest natychmiastowe rozwiązanie umowy z dotychczasowym dostawcą usług. Trzeba przy tym wnieść opłatę abonamentową za okres wypowiedzenia i zwrócić przyznaną w ramach umowy ulgę (proporcjonalnie do czasu pozostającego do zakończenia umowy).
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało jeszcze skróconą instrukcję przenoszenia numeru na nowych zasadach, którą zamieszczamy poniżej:
Krótka instrukcja przenoszenia numeru po 6 lipca br.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|