Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Przegląd najlepszych produkcji demosceny z Assembly 2012

29-08-2012, 16:04

Assembly to jedno z najstarszych i największych spotkań demosceny, organizowane nieprzerwanie od 1992 roku. Najnowsza, dwudziesta pierwsza edycja odbyła się w dniach 5-8 sierpnia 2012 r. w Helsinkach i przyniosła dużą liczbę produkcji. Assembly zaczynało jako impreza wieloplatformowa, dziś jest to wydarzenie zdominowane przez scenę pecetową. Pojawiło się jednak kilka produkcji dla innych systemów, takich jak Linux, Android, MacOS, Windows Phone, Amiga i - co będzie zaskoczeniem - Apple Lisa.

robot sprzątający

reklama


W historii demosceny były trzy największe, ogólnoświatowe imprezy: The Party, The Gathering i Assembly. Zjeżdżali na nie scenowcy z całego świata i to tam były wystawiane najciekawsze produkcje. The Party, organizowane w Danii od 1991 roku, swoją ostatnią edycję miało w roku 2002. Norweskie The Gathering jest organizowane od 1991 roku do dzisiaj, niestety, najnowsze edycje tej serii spotkań tracą na znaczeniu z powodu małej liczby prac wystawianych w konkursach. I wreszcie najmłodsze z wielkiej trójki, fińskie Assembly, które pierwszą edycję miało w 1992 roku, również jest organizowane po dziś dzień i kolejny raz zaskakuje liczbą wystawionych prac.

Najlepsze demo

W kategorii „najlepsze demo” wystawiono dwanaście prac, większość dla platformy Windows. Ogólny poziom tej konkurencji muszę uznać za średni. Konkursowe dema są dość przeciętne, robione według utartego schematu. Wyjątkiem jest tu produkcja „Spacecut” grupy CNCD, która zasłużenie zajęła pierwsze miejsce. „Spacecut” to dopracowane pod każdym względem dzieło, do którego mam tylko jedno zastrzeżenie: jest zbyt widowiskowe i odrobinę za mało scenowe.

Spacecut, CNCD, 2012, PC, pierwsze miejsce
w kategorii „demo” na Assembly 2012 (Finlandia)

Na dwanaście zaprezentowanych dem tylko jedno było spoza platformy Windows i jest to „Reboxer” polskiej grupy Elude, stworzone dla komputera Amiga. Demo zajęło szóste miejsce i nie zaskakuje niczym szczególnym. Warto jednak je odnotować z uwagi na platformę i kraj pochodzenia.

Reboxer, Elude, 2012, Amiga, szóste miejsce
w kategorii „demo” na Assembly 2012 (Finlandia)

Najlepsze intro

Kategoria „najlepsze intro 4k” to dziesięć poprawnie zrealizowanych produkcji (dziewięć dla Windows i jedna dla Linuksa), którą szybko opuszczam, żeby przejść do kategorii „najlepsze intro 1k”. W tej specyficznej konkurencji wystawiono aż dziewiętnaście produkcji, głównie dla Windows, jednak pierwsze miejsce zajęło intro dla systemu MacOS zatytułowane „Embers”. Tu informacja dla osób niezaznajomionych z tematem. Kategoria „intro 1k” to produkcje w postaci pliku samouruchamialnego, którego rozmiar nie przekracza jednego kilobajta. Bardzo trudno zmieścić w tak małej przestrzeni program, który wyświetli coś interesującego. To zadanie udało się grupie The Digital Artists, która działanie intra oparła na generowaniu trójwymiarowych fraktali.

Embers, The Digital Artists, 2012, MacOS, pierwsze miejsce
w kategorii „intro 1k” na Assembly 2012 (Finlandia)

Oldschool demo

Konkurencję „oldschool demo” stworzono dla niszowych, alternatywnych platform i tak ją potraktowali twórcy. Pojawiły się tu dwa dema dla Commodore 64, jedno dla Amigi i jedno dla Atari ST. Niestety, ich poziom jest dość niski, dlatego ograniczę się tylko do informacji, że wygrała produkcja „Conservative Megademo” grupy Pers' Wastaiset Produktiot.

Gamedev

Zaskoczeniem są wyniki kategorii „gamedev”. Ta konkurencja, polegająca na prezentowaniu niezależnych gier komputerowych, cieszy się coraz większą popularnością. W tym roku wystawiono w niej aż 16 prac. Pierwsze miejsce zajęła gra „Lavalanche” grupy Bombsquad, stworzona dla systemu Windows. Rozgrywka opiera się na przewrotnym pomyśle niszczenia miast przy pomocy wydobywającej się z wulkanu lawy. Zaletą gry jest nie tylko dobry pomysł, ale i świetna oprawa graficzno-dźwiękowa.

Lavalanche, Bombsquad, 2012, Windows, pierwsze miejsce
w kategorii „gamedev” na Assembly 2012 (Finlandia)

Wild demo

Tę kategorię stworzono dawno temu w celu znalezienia miejsca dla produkcji, które nie mieszczą się w żadnej z pozostałych kategorii. Znajdziemy tam dema stworzone dla naprawdę niszowych platform oraz animacje wykonane inną techniką niż programowanie. Pierwsze miejsce - i to będzie prawdziwa ciekawostka - zajęło ciekawie wykonane demo dla komputera Apple Lisa grupy CMUCC, zatytułowane „Introducing the iLisa”. Warto przypomnieć, że Apple Lisa to stworzony w 1983 roku pierwszy komputer osobisty z graficznym interfejsem użytkownika.

Introducing the iLisa, CMUCC, 2012, Apple Lisa, pierwsze miejsce
w kategorii „wild demo” na Assembly 2012 (Finlandia)

Również warte odnotowania jest demo „Night Falls” grupy Wide Load & Ananasmurska, wykonane dla platformy mobilnej Windows Phone.

Night Falls, Wide Load & Ananasmurska, Windows Phone, szóste miejsce
w kategorii “wild demo” na Assembly 2012 (Finlandia)

Na tegorocznym Assembly scenowi twórcy zaprezentowali imponującą liczbę produkcji. Średni poziom większości prac, który nie jest żadnym ewenementem, rekompensuje kilka dzieł wykonanych na naprawdę wysokim poziomie. Cieszy wykorzystanie coraz większej liczby platform, w tym zaskakujące pojawienie się komputera Apple Lisa. Assembly 2012 przechodzi do historii jako kolejne udane spotkanie demosceny.

Osoby zainteresowane obejrzeniem wszystkich wystawionych prac polecam oficjalny kanał Assembly w serwisie YouTube.

Sławomir Wilk

Zobacz także: Przegląd najlepszych produkcji demosceny z Revision 2012


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Alfabet InternetBety

Źródło: DI24.pl