W dniach 6-9 kwietnia 2012 roku w niemieckim Saarbrucken odbyło się największe spotkanie światowej demosceny - Revision 2012. Kategorie konkursowe podzielone były w sposób tradycyjny, czyli dema i intra dla trzech platform sprzętowych: PC, Amiga i Oldschool. Osobną platformą była konkurencja Web Browser, czyli produkcje uruchamiane z poziomu przeglądarki internetowej. Oprócz tego odbyły się konkursy m.in. na najlepszą scenową grafikę, muzykę, animację i grę.
Liczba wystawionych prac konkursowych oraz ich poziom robi wrażenie. Z jednej strony nie jest to dziwne, skoro mowa o największej światowej imprezie scenowej. Z drugiej strony demoscena to wciąż wąska nisza, która naprzemiennie jest na fali wznoszącej i opadającej. Dla przykładu na zeszłorocznym commodorowym zlocie Datastorm 2011 w Szwecji wystawiono trzy dema na Amigę i dziesięć na C64, podczas gdy tegoroczny Datastorm 2012 to kompletny brak dem na Amigę i tylko sześć produkcji na C64. Przed tegorocznym Revision miałem więc pewne obawy, czy nie będzie podobnie, na szczęścia tak się nie stało. Łącznie wystawiono 99 prac, o jedną trzecią więcej niż w ubiegłym roku.
W kategorii PC Demo wystawiono aż 18 produkcji i była to najliczniej reprezentowana konkurencja. Zwyciężyło demo "PC-06: Rev.2" grupy PandaCube, które mi osobiście nie przypadło do gustu, ponieważ nie lubię produkcji opartych na locie kamery, pokazującej jedną teksturowaną scenę. Tego typu animacje wydają mi się mało scenowe.
Drugie miejsce zdobyła produkcja "ReText" grupy Brainstorm - świetne demo w klimacie mocno oldschoolowym, działające na nowoczesnym komputerze. Całość została wykonana w trybie tekstowym 80x50 znaków w 16 kolorach.
Kategoria PC 64k Intro to 9 produkcji. Dla osób niezaznajomionych z tematyką demosceny informacja: każde intro to plik samouruchamialny o rozmiarze nieprzekraczającym 64 kilobajtów. Pierwsze miejsce zdobyła "Gaia Machina" grupy Approximate, klimatyczne intro z piękną oprawą graficzną.
Drugie miejsce zajęło intro "F - Felix's Workshop" grupy Ctrl-Alt-Test, które pominę, aby skupić się na intrze z trzeciego miejsca, zatytułowanym "The Scene is Dead" grupy Razor 1911. Dynamiczne intro w dobrym scenowym stylu, z chipową muzyką.
Kategoria PC 4k Intro to również 9 produkcji, tym razem są to intra o rozmiarze nieprzekraczającym czterech kilobajtów. Pierwsze miejsce zdobyła ciekawa wizualnie produkcja Hartverdrahtet grupy Akronyme Analogiker.
Drugie miejsce to intro "Shoal", będące koprodukcją grup Traction i Brainstorm. "Shoal" to moim zdaniem najlepsza produkcja w tej konkurencji, świetna pod każdym względem.
Zmieniamy platformę sprzętową na Amigę. W konkursie na najlepsze amigowe demo wystawiono sześć dem, z których większość działa na najmocniejszych Amigach 1200 z procesorem 68060. Pierwsze miejsce zdobyła "Kioea" grupy MadWizards. Tu również, jak w przypadku zwycięskiego dema na PC, mam mieszane uczucia. Po raz kolejny wygrywa bowiem demo w moim odczuciu mocno niescenowe, oparte na kilku teksturowanych scenach 3D.
Natomiast drugie miejsce w konkurencji Amiga Demo to świetna produkcja "Kakao" grupy Elude, która moim zdaniem powinna zająć pierwsze miejsce i według mnie jest najlepszym tytułem oraz technicznym zwycięzcą tegorocznego Revision.
Kategoria Amiga 64k Intro to sześć produkcji. Pierwsze miejsce zasłużenie przypadło "Hot Dots" grup Focus Design i Unstable Lable. Jest to świetne technicznie i artystycznie intro, będące kwintesencją scenowego stylu.
Kategoria Oldschool Demo to siedem produkcji. Kategoria została stworzona dla starych komputerów ośmiobitowych, takich jak ZX Spectrum czy Commodore 64. Nie wiem dlaczego, ale wystawiono w niej jedno demo dla Amigi 500, które wygrało tę konkurencję. Amiga 500 nie jest komputerem ośmiobitowym i dla produkcji amigowych była stworzona oddzielna konkurencja, stąd moje zdziwienie. Demo nosi tytuł "Boogietown" i zostało stworzone przez grupę Ghostown i RNO. Jest to świetna pod każdym względem produkcja, która mogła zdobyć wysokie miejsce w sąsiednim konkursie, tu niestety zepchnęła na margines produkcje dla mniej zaawansowanych platform ośmiobitowych. Być może jest to sygnał dla organizatorów, by w przyszłym roku podzielić Amiga Demo na dwa oddzielne konkursy dla mocnych (A1200+060) oraz podstawowych (A500) komputerów Amiga, tak aby platformy ośmiobitowe miały oddzielną konkurencję tylko dla siebie.
Ciekawą konkurencją było Browser Demo i Browser Intro, czyli produkcje uruchamiane w oknie przeglądarki internetowej, w których wystawiono po cztery prace.
Pierwsze miejsce w kategorii Browser Demo zajęło "Radiotherapy" grup Alcatraz i Scoopex, świetna produkcja, którą można spróbować samodzielnie uruchomić i obejrzeć pod adresem http://scoopex1988.org/released/prods/2012/RadioTherapy/. Demo może wymagać szybkiego komputera, w przypadku problemów z płynnością można obejrzeć poniższą wersję youtube'ową. Niestety, nie są obecnie dostępne w internecie intra przeglądarkowe.
Produkcji wystawionych na Revision 2012 było znacznie więcej niż udało się pokazać w tym artykule. Osoby zainteresowane tematem odsyłam na podstronę serwisu Pouet ze spisem wszystkich prac wystawionych w konkursach. Po kliknięciu na każdy tytuł można przeczytać szersze informacje na jego temat i znaleźć, jeśli istnieje, link do serwisu YouTube. Natomiast pełną listę wyników można obejrzeć na oficjalnej stronie imprezy.
Revision 2012 przeszło do historii jako udane wydarzenie światowej demosceny, które zarysowało podział na dwie największe scenowe platformy sprzętowe: PC i Amiga. Jeśli trend się utrzyma, w przyszłym roku zobaczymy jeszcze większą liczbę prac.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|