Święta w Polsce (teoretycznie) nie mają komercyjnego charakteru. Prezenty są na ostatnim miejscu pod względem świątecznych priorytetów - jako najważniejsze wskazało je tylko 2,6% badanych. Bardziej niż dobra materialne cenimy spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi. Mimo to prezenty przysparzają nam wielu trosk, w końcu aż 86% Polaków planuje je dawać i dostawać, a nikt nie spodziewa się zostać jedynie obdarowanym.
reklama
W artykule Jak bezpiecznie zacząć zakupy online na Gwiazdkę wspominaliśmy o raporcie Deloitte, z którego wynika, że 40% Polaków przymierza się do świątecznych zakupów w sieci. Groupon przedstawił właśnie wyniki badania dotyczące zwyczajów w 11 krajach: Polsce, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Australii, Brazylii i Argentynie*.
Średnio każdy z badanych Polaków planuje zakup 9 prezentów (powiększone wersje wszystkich publikowanych niżej wykresów można zobaczyć po kliknięciu).
Chociaż liczby na wykresie mogą wydawać się wysokie, to jednak wpisujemy się w standardy większości badanych krajów - informuje Groupon. Grono tej samej wielkości chcą obdarować Francuzi, Belgowie i Argentyńczycy. Najhojniejsi okazali się Brytyjczycy, którzy szykują prezenty średnio dla 15 osób.
W tym roku na upominki przeznaczymy średnio 486,54 zł (dane te nie odbiegają od wcześniejszych ustaleń firmy ARC Rynek i Opinia). Własnoręcznie zrobione prezenty planuje przygotować jedynie 0,3% respondentów, a tylko 1,5% zamierza wydać na nie mniej niż 50 zł.
Jeśli chodzi o średnią kwotę przeznaczaną na prezenty w poszczególnych krajach, to Polacy wydadzą najmniej, a i tak będzie to stanowiło 13,4% ich domowego budżetu - wynika z raportu Grouponu.
Prawie 1/8 ankietowanych kobiet upominek dla męża lub chłopaka wybiera w opcji last minute. Panowie są bardziej zapobiegliwi i swoim żonom lub dziewczynom prezent planują wcześniej. Siostry i dzieci również dostają najbardziej przemyślane upominki - tylko 4% respondentów kupuje je dla nich w ostatniej chwili.
W kwestii wymówek, dlaczego nie daliśmy prezentu, 43% Polaków deklaruje, że powiedziałoby prawdę, tzn. „po prostu zapomniałem/am”. Aż 35% zastosowałoby wymówkę „znalazłem/am idealny prezent, ale musiałem/am go specjalnie zamówić z magazynu i jeszcze nie dotarł”.
Jak nie popełnić prezentowej gafy? Okazuje się, że najwięcej osób liczy na „coś osobistego, znaczącego, refleksyjnego” (36,7%). Chcielibyśmy także, by prezenty nas inspirowały i spełniały nasze marzenia - na kolejnych miejscach uplasowały się romantyczna wycieczka z ukochaną osobą (28,3%) i spędzanie czasu z bliskimi (18%). Czwarte miejsce na podium zajęły wprawdzie pieniądze, ale także „doświadczenia życia” takie jak skok ze spadochronem czy rajd samochodowy.
Szukając prezentów w sieci, warto uwzględnić wyniki badania Grouponu. Aby uniknąć rozczarowań, warto też sprawdzić wiarygodność e-sklepu, w którym chcemy dokonać zakupu. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad:
Czytaj także: Dekalog, którego warto przestrzegać, robiąc zakupy w sieci
* Badanie przeprowadzono w okresie 29.10-2.11.2014 na próbie 11970 respondentów, w tym 369 z Polski.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|