Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Prawa konsumentów podczas BLACK FRIDAY, BLACK WEEK i CYBER MONDAY - 7 porad ekspertów ECK

23-11-2023, 15:12

Czy to już czas na szaloną wyprzedaż Black Friday, czy może to kolejna pułapka marketingowa czeka na konsumentów? Poniżej krótka instrukcja, przygotowana specjalnie dla łowców okazji i fanów wyprzedaży. Przeczytaj, nim twoja karta kredytowa znów pójdzie na zakupy!

Prawa konsumentów podczas BLACK FRIDAY, BLACK WEEK i CYBER MONDAY - 7 porad ekspertów ECK

W skrócie:

  • Od 2023 roku przedsiębiorcy podczas promocji muszą podawać najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed obniżką.
  • Konsument ma prawo do reklamacji zakupionych na promocji towarów przez okres do dwóch lat.
  • Przy zakupach online konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny.
  • Warto sprawdzać wiarygodność e-sklepów, unikać przelewów na prywatne konta i czytać regulaminy sprzedawców.
  • Uwaga na nieuczciwe praktyki e-sklepów, takie jak manipulowanie informacjami o dostępności produktu.

Punkt odniesienia – najniższa cena z 30 dni przed obniżką

Od początku tego roku każdy przedsiębiorca, organizujący wyprzedaż lub promocję, musi poza ceną promocyjną podawać również najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed obniżką. To dla konsumentów rzeczywisty punkt odniesienia, który pozwala ocenić atrakcyjność oferty.

Informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się pojawić zawsze i wszędzie, kiedy ogłaszane są rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, a więc np. w reklamie, przy produkcie w sklepie stacjonarnym i on-line, czy w gazetce sieci handlowej.

– Jeżeli konsumenci otrzymują informację, że mogą skorzystać z wyjątkowej okazji, że czeka na nich wielka wyprzedaż, promocja, a najniższa cena z 30 dni pokazuje, że to nieprawda, to zostają tym samym wprowadzani w błąd. W przypadku zachęcania do zakupu obniżoną ceną konsument musi dostać pełną informację, która umożliwi sprawdzenie, czy korzyść rzeczywiście jest realna. Zwiększa to ochronę przed nieczystymi chwytami marketingowymi – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Masz prawo do reklamacji

Możesz reklamować kupione na promocji towary na tych samych zasadach, co zakupy w cenie regularnej. W Europie jesteś objęty gwarancją prawną, również na towary przecenione.

Oznacza to, że jeśli Twoja suszarka do włosów lub inny produkt okaże się wadliwy, masz prawo do naprawy, wymiany lub – w kolejnym etapie – zwrotu pieniędzy przez okres do dwóch lat od daty zakupu.

Wyjątkiem może być konkretna wada, z której wynikał rabat i o której zostałeś poinformowany.

Masz 14 dni na zwrot produktu kupionego on-line

Jeśli kupujesz przez internet, masz 14 dni na odstąpienie od umowy bez konieczności podawania powodu. To czas do namysłu i zapoznania się z produktem, ponieważ gdy kupujesz on-line nie możesz np. przymierzyć ubrań, jak to robisz w sklepie.

Należy jednak pamiętać, że niektóre towary łatwo psujące się (np. żywność) oraz przedmioty spersonalizowane (np. grawerowana biżuteria), nie podlegają zwrotowi.

Bezpieczne kupowanie w sieci

Korzystając z e-sklepów pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy.

  • Zacznijmy od danych rejestracyjnych przedsiębiorcy, adresu i numeru telefonu.
  • Sprawdźmy czy telefon działa i czy po drugiej stronie jest kompetentny sprzedawca.
  • Wątpliwości powinny budzić występujące na stronie www sklepu literówki, błędy gramatyczne czy niezrozumiałe sformułowania.

Jeśli mamy jakiekolwiek zastrzeżenia, lepiej zrezygnujmy z zakupów i poszukajmy oferty w innym miejscu. Lepiej unikać przelewów ekspresowych oraz płatności na prywatne konto bankowe sprzedającego. Jeśli to możliwe, skorzystajmy z opcji płatności za pobraniem.

Aby uniknąć przykrych niespodzianek, pamiętajmy o zapoznaniu się z regulaminem zakupów u danego sprzedawcy.

Zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe

Czy natknęliście się kiedyś na sklep internetowy oferujący ubrania w niewiarygodnie niskich cenach? Gdzie każdy artykuł dostępny jest w całej gamie kolorów? Cena obowiązuje tylko dzisiaj, a produkty znikają jak świeże bułeczki?

To może być oferta sprzedaży w modelu dropshippingu.

To legalny sposób handlu, ale niosący dla konsumentów pewne ryzyka. Produkty pochodzą zazwyczaj z Dalekiego Wschodu, co może wiązać się z komplikacjami w przypadku konieczności ich zwrotu lub reklamacji.

Ponadto nie zawsze mogą one spełniać europejskie normy w zakresie jakości oraz stwarzać potencjalne ryzyko dla bezpieczeństwa lub zdrowia użytkownika.

Bądź odporny na przekazy typu: "zostały tylko 3 sztuki"

Uważaj na często stosowane przez e-sklepy tzw. dark patterns. To nieuczciwe praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach konsumenckich do manipulowania procesem decyzyjnym.

Komunikaty typu “prawie wyprzedane”, “10 osób ma ten produkt w koszyku” lub fałszywe zegary, odmierzające czas do końca promocji są często niezgodne z prawdą i mają na celu wywieranie na presji, by konsument dokonał szybkiego zakupu.

Jeśli nawet zdarzy się, że produkt zostanie wyprzedany, to pamiętaj, że gdzie indziej możesz znaleźć konkurencyjne, często korzystniejsze oferty.

Zachowaj spokój i chroń środowisko

Również w Black Friday zachęcamy do zrównoważonych zakupów i rozsądnych, przemyślanych decyzji. Daj sobie czas do namysłu. Nadmierna konsumpcja źle wpływa na stan Twojego konta i środowisko naturalne.

Foto: Freepik. Treść: materiał prasowy ECK


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. Freepik