Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Pracuj.pl: Lato 2010 dobrym okresem na szukanie pracy w internecie

21-09-2010, 10:36

Dane makroekonomiczne wskazują na polepszenie się sytuacji gospodarczej. Jak podaje GUS, w II kwartale PKB wzrósł realnie o 3,5%, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, a w lipcu stopa bezrobocia w stosunku do czerwca nieco spadła, do 11,4%. Z danych portalu Pracuj.pl wynika, że wakacje były bardzo dobrym okresem na szukanie pracy. W porównaniu do poprzedniego lata pracodawcy zamieścili w serwisie o połowę więcej ofert.

robot sprzątający

reklama


W lipcu i sierpniu w serwisie Pracuj.pl firmy umieściły blisko 41 tysięcy ofert pracy, czyli aż o 52% więcej niż w analogicznym okresie 2009, kryzysowego roku. Lipiec był też dotychczas najlepszym miesiącem na szukanie pracy.

Co ciekawe, ofert było też o 14% więcej niż w okresie wakacyjnym dwa lata temu, kiedy do naszego kraju docierały dopiero pierwsze informacje o globalnym kryzysie. Zdaniem Przemysława Gacka, prezesa Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl, wysoka liczba ofert opublikowanych w serwisie w lipcu i sierpniu tego roku wynika nie tylko z poprawiającej się sytuacji makroekonomicznej, ale również z coraz większej liczby pracodawców, poszukujących pracowników przez internet. Pracodawcy chcą być po prostu tam, gdzie ich potencjalni pracownicy, a internet jest obecnie najszybszym, najwygodniejszym i najtańszym źródłem ofert pracy - tłumaczy Przemysław Gacek.

Te tendencja będzie się nasilać, bo według Eurostatu pod koniec 2009 roku już 59% gospodarstw domowych w Polsce posiadało dostęp do internetu (48% w 2008 roku). Jak wskazuje też cykliczne badanie internautów w wieku 24-45 lat, przeprowadzane przez Gemius dla Pracuj.pl, globalna sieć jest wybierana przez ponad połowę internautów jako pierwsze źródło ofert pracy (57%), a według 71% z nich internet to najwygodniejszy sposób poszukiwania pracy.

Liczba ofert pracy w serwisie Pracuj.pl w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) 2009 i 2010
fot. Pracuj.pl - Liczba ofert pracy w serwisie Pracuj.pl w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) 2009 i 2010
W tegoroczne wakacje, podobnie z resztą jak w poprzedzających je miesiącach, najłatwiej było znaleźć pracę w branży handel i sprzedaż (prawie 12 000 ofert), w sektorze finansowym (ponad 6 800) oraz w budownictwie i nieruchomościach (5 600 propozycji). W letnie miesiące poprzez Pracuj.pl firmy szukały głównie handlowców (ponad 16 000 ofert) i osób do działów obsługi klienta i call center (ponad 7 600 propozycji), a na trzecim miejscu uplasowali się specjaliści IT (ponad 7 200 ofert.).

Jak zauważa Przemysław Gacek, mimo wzrostu liczby ogłoszeń trudno jeszcze mówić o powrocie rynku pracownika: Struktura ofert nadal jest „kryzysowa”. Największy przyrost w analizowanym okresie zaobserwowaliśmy w branży budowlanej oraz handlu i sprzedaży. W przypadku budownictwa decydujące znaczenie ma sezonowość tego rynku, handlowców poszukuje się niezależnie od koniunktury. Widać także, że pracodawcy chcą zatrudniać specjalistów znających się na nowych technologiach, w tym przede wszystkim programistów. Jednak liczba ofert w innych działach niesprzedażowych, takich jak marketing czy HR, rośnie zdecydowanie wolniej.

Mimo bardziej optymistycznych wieści, bezrobocie w niektórych regionach wciąż jest bardzo wysokie. Według lipcowych danych GUS najwyższa stopa bezrobocia nadal utrzymywała się w województwie warmińsko-mazurskim (18,1%). Złą sytuację na tym regionalnym rynku pracy potwierdzają również dane Pracuj.pl. Pracodawcy z tego województwa opublikowali w wakacje tylko 1153 oferty, gorzej było tylko województwie podlaskim, które również boryka się z dużym bezrobociem. Polscy pracownicy nie mogli też liczyć na zagraniczne firmy, te w lipcu i sierpniu umieściły w sumie zaledwie 656 ofert dla specjalistów i menedżerów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Pracuj.pl