Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Pożyczki przez internet: Parabanki nie informują klientów o kosztach

12-11-2009, 14:24

Pożyczka bez BIK, Szybki kredyt dla każdego, Gotówka przez SMS – takimi hasłami instytucje finansowe zachęcają nas do korzystania z ich internetowej oferty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził 24 strony internetowe oferujące szybkie kredyty. Efekt kontroli to 9 postępowań wyjaśniających.

Gdy bank nie chce udzielić nam kredytu, najczęściej wybieramy wtedy usługi tzw. parabanków. Tak uzyskane pieniądze szybko zasilą nasz portfel. Ale czy w każdym przypadku ich oferta jest dla nas korzystna? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wziął udział w akcji przeszukiwania internetu w ramach Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) i sprawdził 24 strony firm udzielających pożyczek w sieci.

>> Czytaj: Kredyt na własny biznes tylko w dwóch bankach

Sprawdzeni przedsiębiorcy zostali wybrani losowo po wpisaniu do wyszukiwarki haseł, takich jak m.in. chwilówka, szybki kredyt, pożyczka bez BIK. Najczęściej pojawiającym się problemem w skontrolowanych ofertach jest brak informacji dotyczących kosztów udzielanej pożyczki. Takie dane są wymagane przez prawo i służą porównaniu innych ofert. Co więcej, zawierając umowę na odległość, powinniśmy zostać wcześniej poinformowani o zasadach zapłaty ceny, kosztach rozmów telefonicznych, prawie wypowiedzenia umowy – takich informacji również nie zawierały niektóre przeszukane strony.

Ponadto analiza ofert dostępnych w sieci wykazała, że większość przedsiębiorców stronę internetową wykorzystuje jedynie do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Dostępne formularze zgłoszeniowe po wypełnieniu dostarczają konsumentowi informacji czy ma szansę na pożyczkę. Zawarcie właściwej umowy następuje w siedzibie firmy.

Wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego = brak opłat!

Wątpliwości Urzędu wzbudziło też informowanie, że za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego tylko dana instytucja nie pobiera opłat. Zgodnie z prawem konsument nie może ponosić żadnych kosztów za wcześniejszą spłatę kredytu konsumenckiego.

W efekcie przeprowadzonej kontroli Urząd wszczął dziewięć postępowań wyjaśniających i planuje rozpocząć jeszcze dwa.

Klienci muszą uzyskać pełną informację o kredycie i swoich prawach

UOKiK przypomina, że pożyczając pieniądze do 80 tys. zł, zawieramy umowę o kredyt konsumencki, która musi określać m.in. całkowity koszt udzielonego kredytu. Ponadto decydując się na pożyczkę przez telefon, SMS czy internet, zawieramy dodatkowo umowę na odległość. Od tak zawartej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny. Jednocześnie musimy zwrócić całą kwotę, ale przedsiębiorca ma prawo zatrzymać wpłaconą przez nas opłatę przygotowawczą.

Obowiązkiem instytucji udzielających kredytów konsumenckich na odległość jest ponadto rzetelne informowanie o warunkach zobowiązania oraz o jego kosztach w ofertach i przekazach reklamowych. Jak pokazała kontrola UOKiK, nie w każdym przypadku obowiązek ten jest przestrzegany.

Tegoroczna akcja przeszukiwania internetu była prowadzona w ramach Internet Sweep Day Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów.

Lista skontrolowanych stron:


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Motorola się podnosi?

Źródło: UOKiK