Kod każdej strony napisanej w języku HTML składa się z dwóch podstawowych części - sekcji BODY i HEAD. W tej pierwszej umieszczona jest merytoryczna treść witryny - to, co pokazywane jest użytkownikowi (artykuły, grafiki itp.). Ta druga zawiera z kolei informacje typu META - kodowanie znaków, imię i nazwisko lub pseudonim autora, słowa kluczowe, odnośnik do kaskadowego arkusza stylów (CSS) odpowiedzialnego za formatowanie wyglądu witryny.
reklama
W ramach sekcji HEAD znajduje się także jeszcze jeden bardzo ważny element - to tytuł strony, zamknięty tagami. Tekst umieszczony wewnątrz takiego oznaczenia wyświetlany jest na pasku tytułowym przeglądarki internetowej (na samej górze ekranu). Pozwala on użytkownikowi szybko i sprawnie zorientować się w zawartości aktualnie przeglądanej podstrony.
Tytuł jest także istotny wtedy, gdy internauta dodaje witrynę do Ulubionych (Internet Explorer) lub Zakładek (Firefox, Opera). Domyślnie etykieta zakładki jest taka sama jak zawartość linii . Dlatego tytuł powinien od razu przywoływać na myśl zawartość strony, do której odwołuje się link. W ten sposób użytkownik, przeglądając Ulubione/Zakładki od razu zorientuje się, gdzie znaleźć to, czego szuka. Nie musi samodzielnie oznaczać adresów URL. Tytuły odgrywają podobną rolę w historii przeglądarki. Tam także poszczególne elementy biorą swoje nazwy od linii.
Warto pamiętać, aby poszczególne strony opisane były nie tylko przejrzyście, ale także zwięźle. Długi tytuł nie zmieści się w oknie historii lub w menu Ulubionych/Zakładek. Internauta przeczyta jego fragment, a potem zobaczy wielokropek. Ewentualnie (w zależności od ustawień) okno z listą witryn zostanie nienaturalnie rozciągnięte na szerokość, co utrudni korzystanie. Sam pasek przeglądarki także ma ograniczoną pojemność - szczególnie przy mniejszych rozdzielczościach ekranu.
Tytuły istotne są nie tylko dla użytkowników. Korzystają z nich roboty indeksujące. One także traktują linię jako źródło informacji o zawartości witryny. Dane te używane są podczas tworzenia linków do stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania. Jeśli jest ich zbyt wiele, roboty nie są w stanie "przeczytać" ich wszystkich.
Najczęstszym błędem webmasterów jest całkowite pomijanie linii podczas tworzenia witryny (w indeksie Google znajdują się prawie 44 mln "untitled documents"). Utrudnia to pracę zarówno użytkownikom internetu, jak i robotom indeksującym. Docelowo zniechęca internautów, skutkuje niższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania, czyli ogranicza rozwój serwisu. Błędem jest również konstruowanie tytułów bardziej przypominających listę słów kluczowych (te umieszcza się w innej linii sekcji HEAD).
Czasami twórcy witryn traktują pole tytułowe jak miejsce na tak zwane "okruszki chleba" (breadcrumbs). W miarę zagłębiania się w strukturę na górnym pasku pojawia się cała przebyta przez internautę ścieżka (np. Strona Główna > Komputery > Laptopy > Wyprzedaże). Lepiej umieszczać ten element w obrębie samego serwisu, gdzie każda z jego części składowych może być aktywnym linkiem pozwalającym wrócić czytelnikowi w znane miejsce (taki jest podstawowy cel breadcrumbs).
Kolejny problem to stosowanie tej samej, uniwersalnej zawartości na każdej stronie, co także ogranicza użyteczność. Internauci patrząc na listę Ulubionych/Zakładek lub wyniki wyszukiwania nie będą w stanie zauważyć różnic. Dodatkowo tytuły nie powinny zawierać wyrażeń specjalistycznych oraz mało znanych skrótów. Są przeznaczone przede wszystkim dla osób słabo znających daną witrynę czy - co za tym często idzie - konkretną branżę. W sekcji nie powinno nadużywać się WIELKICH LITER. Błędem jest również stosowanie zbędnych słów w rodzaju "Witamy".
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*