Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Polska niechlubnym numerem jeden w Europie, bo nie płacimy abonamentu

04-01-2012, 19:40

65% Polaków nie płaci abonamentu RTV, pomimo iż należy on do najniższych w Europie - wynika z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W porównaniu z Niemcami i Wielką Brytanią, gdzie opłata wynosi blisko 200 euro, w Polsce to równowartość 45 euro. O ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej ma przypominać rozpoczynająca się właśnie kampania Związku Pracodawców Mediów Publicznych.

robot sprzątający

reklama


Struktura przychodów dla europejskich nadawców publicznych (telewizyjnych oraz radiowo-telewizyjnych)
fot. Związek Pracodawców Mediów Publicznych - Struktura przychodów dla europejskich nadawców publicznych (telewizyjnych oraz radiowo-telewizyjnych)
W Polsce jest około 14,3 miliona odbiorników telewizyjnych, ale jedynie w 4,2 mln gospodarstw domowych (na ponad 13 mln) są one zarejestrowane, dodatkowo tylko 1,2 mln abonentów wnosi opłaty terminowo. Ponad 3 mln abonentów zalega z płatnościami opłat abonamentowych na kwotę ok. 2,08 miliarda złotych, co daje średnie zadłużenie w wysokości 690 zł na każdego dłużnika.

- W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle. Dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu. Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno podatku, jak i opłacie abonamentowej - komentuje Jolanta Wiśniewska, Prezes Związku Pracodawców Mediów Publicznych.

Finanse publiczne przeznaczane na media publiczne (radio i telewizja) w przeliczeniu na 1 mieszkańca w wybranych krajach europejskich (w PLN)
fot. Związek Pracodawców Mediów Publicznych - Finanse publiczne przeznaczane na media publiczne (radio i telewizja) w przeliczeniu na 1 mieszkańca w wybranych krajach europejskich (w PLN)
Nasz kraj ma najniższy wskaźnik finansowania państwowego wśród europejskich mediów publicznych monitorowanych przez Europejską Unię Nadawców (EBU). Zajmująca drugie miejsce w tym negatywnym rankingu Irlandia ma przeszło trzykrotnie wyższy udział finansowania publicznego od Polski (dane za 2009 rok).

Czytaj więcej o zmianach w abonamencie RTV

Wysokość abonamentu rtv w wybranych krajach europejskich (PLN/rok)
fot. Związek Pracodawców Mediów Publicznych - Wysokość abonamentu rtv w wybranych krajach europejskich (PLN/rok)
Polska odbiega od norm europejskich również w innych statystykach. W przeliczeniu na jednego mieszkańca w Polsce na media publiczne przeznacza się 12,6 zł. Dla porównania na Słowacji jest to kwota 22,8 zł, na Węgrzech 41,9 zł, a w Hiszpanii 65,6 zł. Najwięcej w przeliczeniu na 1 mieszkańca do mediów publicznych trafia w Norwegii - 434,5 zł. Niewiele mniej przeznaczają Niemcy - 381,8 zł, Dania - 357,9 zł, w Finlandii kwota ta wynosi z kolei 315,9 zł, a w Wielkiej Brytanii 302,9 zł.

- Odmienny system finansowania w porównaniu do innych krajów to nie jedyna przyczyna, z powodu której w Polsce powinny nastąpić zmiany. Dzięki cyfryzacji telewizji naziemnej już wkrótce abonament będzie najtańszą formą dostępu do około 20 programów telewizyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wzrost ściągalności abonamentu umożliwiłoby znaczne obniżenie pobieranej obecnie opłaty, co w efekcie spowoduje jego powszechność. Zwiększenie ściągalności opłat umożliwiłoby również rezygnację z tak dużego jak obecnie udziału mediów publicznych w rynku reklamowym, szczególnie telewizji publicznej, co byłoby również korzystne dla nadawców komercyjnych - dodaje Sławomir Rogowski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *