65% Polaków nie płaci abonamentu RTV, pomimo iż należy on do najniższych w Europie - wynika z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W porównaniu z Niemcami i Wielką Brytanią, gdzie opłata wynosi blisko 200 euro, w Polsce to równowartość 45 euro. O ustawowym obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej ma przypominać rozpoczynająca się właśnie kampania Związku Pracodawców Mediów Publicznych.
reklama
- W większości państw Unii Europejskiej odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu nie przekracza 10 proc. W Wielkiej Brytanii to 5,2 proc., w Czechach 5 proc., w Austrii 4 proc., w Niemczech 2 proc. Polska znacząco odstaje na tym tle. Dzieje się tak m.in. ze względu na wadliwy system finansowania abonamentu. Od przyszłego roku w Finlandii media publiczne będą finansowane z podatków, na Słowacji z budżetu państwa, z kolei we Francji obowiązuje system mieszany, który opiera się zarówno podatku, jak i opłacie abonamentowej - komentuje Jolanta Wiśniewska, Prezes Związku Pracodawców Mediów Publicznych.
- Odmienny system finansowania w porównaniu do innych krajów to nie jedyna przyczyna, z powodu której w Polsce powinny nastąpić zmiany. Dzięki cyfryzacji telewizji naziemnej już wkrótce abonament będzie najtańszą formą dostępu do około 20 programów telewizyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wzrost ściągalności abonamentu umożliwiłoby znaczne obniżenie pobieranej obecnie opłaty, co w efekcie spowoduje jego powszechność. Zwiększenie ściągalności opłat umożliwiłoby również rezygnację z tak dużego jak obecnie udziału mediów publicznych w rynku reklamowym, szczególnie telewizji publicznej, co byłoby również korzystne dla nadawców komercyjnych - dodaje Sławomir Rogowski, członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT).
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|