Kiedy myślisz o zarządzaniu własną firmą, powinieneś opracować plan działania. Jednym z ważniejszych aspektów, jakie musisz zaplanować, jest polityka cenowa firmy. Jest to również jeden z elementów, na który zwracają uwagę konsumenci przy wyborze produktu lub usługi. Dlatego warto zadbać o odpowiednią politykę cenową, dostosowaną do charakteru firmy oraz jej klientów.
Strategia cenowa to nie tylko ustalenie ceny swoich produktów czy usług. Jest to przede wszystkim sposób myślenia oraz działania, które podkreślają obrany plan działania firmy.
Cena jest elementem, który można ustalić bardzo szybko. Jednak w wielu firmach, nie do końca wiadomo, jak dokładnie jest określana. Nikogo nie trzeba przekonywać, że polityka cenowa znacznie wpływa na sukces firmy. Często zdarza się, że dobrze opracowana polityka przynosi większe korzyści, niż strategia marketingowa.
Standardowo, na cenę składa się wartość wytworzenia produktu bądź koszt zakupu towarów plus marża, czyli to, co realnie zarobimy. Różnice między cenami produktów tego samego rodzaju wynikają ze stosowania przez przedsiębiorców różnych polityk cenowych.
Jednak stosowanie tej strategii jest dość ryzykowne, ponieważ prowadzi ona do wojny cenowej, czyli do sytuacji, gdy firmy prześcigają się w obniżaniu swoich cen, bez wyraźnego ekonomicznego powodu.
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw powinny uważać na stosowanie takiej polityki cenowej. Ze względu na brak spojrzenia w szerszej perspektywie, może to doprowadzić do ich niewypłacalności, a co za tym idzie – upadłości.
Wyjątkiem są wielkie koncerny, które obniżają swoje ceny, po to, by wyeliminować mniejszą konkurencję. Efekt skali pozwala im zarabiać nawet przy niskiej cenie.
Inną sytuacją jest zawyżenie cen w konkretnych sezonach, np. wzrost ceny zniczy na przełomie października i listopada.
Wybierając strategię cenową, trzeba pamiętać o tym, że przedstawione w tym artykule strategie, to wzorce postępowania, do których można, lecz wcale nie trzeba się stosować. Na ogół firmy stosują te techniki (lub ich pochodne) zamiennie, w zależności od tego, co chcą osiągnąć.
Jeżeli chodzi o postrzeganie produktu przez klientów, to przeprowadzone badania wykazały, że odbiorcy rzeczywiście zwracają uwagę na koszty, lecz nie uganiają się za produktami w niskich cenach, ponieważ takie towary jednoznacznie kojarzą się z niską jakością.
Co ciekawe, klienci twierdzą również, że chwilowa obniżka cen, czyli promocja, jest świetnym sposobem na nabycie porządnych towarów za niską cenę.
Przy wyborze strategii cenowej najlepiej kierować się oczekiwaniami i potrzebami klientów. Postęp technologiczny znacznie ułatwia komunikację z odbiorcami – portale społecznościowe, poczta elektroniczna, ankiety. Producent dostaje feedback, dzięki któremu z powodzeniem może dopasować najlepszą strategię cenową.
Więcej o polityce cenowej oraz prowadzeniu firmy znajdziesz w serwisie: https://6krokow.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|