Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Polak wyda kilkaset złotych na prezenty z sieci

14-12-2009, 13:00

Większość Polaków na zakupy przedświąteczne wyda tyle samo, co przed rokiem, ale prezenty będą bardziej praktyczne. Poza tym wiele osób w ramach oszczędności kupi prezenty w internecie i będzie unikać kredytów – wynika z analizy serwisu Bankier.pl.

robot sprzątający

reklama


Bankier.pl w swojej analizie przywołuje listopadowy raport firmy Deloitte, z którego wynika, że 61% ankietowanych Polaków zamierza wydać na tegoroczne zakupy przedświąteczne tyle samo, lub nawet więcej niż w ubiegłym roku. Podobny poziom wydatków zadeklarowali ankietowani, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Instytut Pentor dla TVN CNBC.

Rozbieżności pojawiają się natomiast przy deklarowanych kwotach. Według danych Deloitte przeciętna polska rodzina przeznaczy na święta około 1,5 tys. zł, z czego około 700 zł na podarunki dla najbliższych. Z kolei badanie Pentora wskazuje, że na świąteczne prezenty wydamy przeciętnie 300 zł. Najwyższą przeciętną wartość wydatków na świąteczne prezenty zamierzają przeznaczyć menedżerowie (516 zł) i Warszawiacy (459,20 zł).

Z kolei z badania Instytutu Ipsos wynika, że na same prezenty gwiazdkowe chcemy w tym roku przeznaczyć średnio 249 zł. Blisko 40% ankietowanych planuje wydać na ten cel więcej niż 200 zł, a 15% zamierza przeznaczyć na prezenty ponad 400 zł.

Kryzys nie bez znaczenia

Nie oznacza to, że kryzys nie wpłynie na zakupy. Eksperci Deloitte wskazują, że w tym roku położymy większy nacisk na pożyteczne prezenty, odchodząc od zakupów spontanicznych. Szukając podarunków, najczęściej będziemy przeglądać serwisy aukcyjne (65% internautów) i porównywarki cenowe (64%). Aż 33% młodych ludzi zadeklarowało, że kupi w tym roku świąteczne prezenty w sieci.

Decyzja o zakupach w internecie może mieć znaczenie ekonomiczne. Z raportu serwisu aukcyjnego Allegro.pl wynika, że kupując w sieci, można zaoszczędzić średnio 20%. W zależności od kategorii produktu ta różnica może sięgać nawet 32%.

Lubimy wybór i wygodę

Mimo to z raportu Deloitte wynika, że najważniejszym powodem kupowania w sieci jest większy wybór produktów (71% wskazań) i możliwość uniknięcia tłoku w sklepach (63%). Nie bez znaczenia jest także wygoda i brak czasu na tradycyjne zakupy.

Bankier.pl przywołuje także dane sklepów działających w sieci. W księgarni internetowej Merlin.pl w okresie listopad-grudzień aż dwukrotnie wzrasta natężenie ruchu na stronach sklepu, a przychody ponad dwukrotnie. Z kolei w Komputronik.pl w okresie grudniowym ruch wzrasta o 30%.

Z przeprowadzonych sondaży wynika, że planujemy kupować przede wszystkim książki, kosmetyki, perfumy, zabawki i płyty CD. Dużą popularnością cieszą się także zabawki, zestawy kosmetyków, akcesoria i odzież sportowa.

Z raportu D-Link Technology Trend wynika, że w tym roku zostawimy w e-sklepach wyższe kwoty niż przed rokiem. 20% ankietowanych zamierza wydać w sieci od 300 do 500 zł, a 15% e-klientów deklaruje, że wyda  na ten cel kwotę z przedziału między 500 a 1000 zł.

>>> Czytaj także: Polskie e-sklepy też wprowadzają w błąd

Popularna elektronika

Popularnym prezentem dla dzieci i młodzieży jest elektronika. W Komputronik.pl przed mikołajkami wśród najbardziej pożądanych prezentów znajdowały się drogie prezenty - notebooki, podzespoły komputerowe i akcesoria.

Przedstawiciele sklepu spodziewają się jednak, że "typowe" upominki, takie jak aparaty, odtwarzacze MP3 i MP4 czy konsole do gier będą poszukiwane dopiero przed Bożym Narodzeniem. Średnia cena poszukiwanych produktów przed mikołajkami wynosiła około 1 tys. zł.

Z danych Allegro.pl wynika, że kupując elektronikę w sieci, można oszczędzić. Nowy telefon komórkowy może być średnio o 181 zł tańszy niż w sklepie tradycyjnym. Kupując nową konsolę do gier, można natomiast zaoszczędzić 110 zł, a na aparacie cyfrowym - 159 zł. Jeśli będzie to jednak lustrzanka cyfrowa, to średnia różnica w cenie wyniesie aż 660 zł.

>>> Czytaj także: W tym roku upadnie nawet 720 sklepów internetowych

Nie chcemy kredytów na święta

W minionych latach dużą popularnością cieszyły się tzw. kredyty na święta. W tym roku Polacy raczej zdecydują się na pokrycie planowanych wydatków z bieżących dochodów i oszczędności. Z badań Pentora wynika, że jedynie 5% ankietowanych planuje zaciągnąć kredyt na świąteczne prezenty - 3% wspomoże się w tym celu kartą kredytową, a 2% kredytem gotówkowym. Podobne wnioski płyną z badania Ipsos – o kredycie lub pożyczeniu pieniędzy na prezenty myśli jedynie 4% ankietowanych.

Także banki zachowują powściągliwość. Z informacji Bankier.pl wynika, że większość instytucji finansowych nie wprowadziła specjalnych kredytów na święta, a swoim klientom proponuje jedynie standardowe pożyczki dostępne w ofercie przez cały rok. Kredyty są przy tym droższe i trudniej dostępne.

>>> Czytaj więcej o e-handlu w DI


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Bankier.pl



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E