Zdaniem ponad 5 milionów młodych Polaków i Polek, generacja ich dziadków, a nierzadko również rodziców i teściów, jest wykluczona cyfrowo. Podczas gdy młodzi nie wyobrażają sobie życia bez dostępu do sieci, widzą jednocześnie na co dzień, że korzystanie z internetu przysparza sporych trudności ich bliskim.
Z roku na rok wzrasta liczba internautów w Polsce, jednak osoby w wieku 45+ w dalszym ciągu nie posiadają wysokich kompetencji cyfrowych, często gubiąc się podczas wykonywania nawet najprostszych czynności w sieci. Sytuacja wykluczenia cyfrowego seniorów stanowi pewnego rodzaju zagrożenie wykluczeniem społecznym tej grupy wiekowej i podziałem między pokoleniami.
Okazuje się, że ponad połowa, bo aż 55% osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Tak wynika z tegorocznego “Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanego na podstawie kwietniowego badania opinii. Zdaniem młodych, w największym stopniu to zjawisko dotyczy ich dziadków i babć, którzy korzystają z internetu najrzadziej i posiadają najniższe kompetencje – aż 79%. badanych uważa ich za najbardziej wykluczonych cyfrowo. Niemal połowa, bo aż 49% reprezentantów i reprezentantek młodego pokolenia określiła jako wykluczonych cyfrowo swoich teściów i teściowe. Co interesujące, aż blisko 40% respondentów i respondentek ocenia w ten sposób także swoich rodziców. Przy czym, według młodszych pokoleń, dużo lepiej radzą sobie w internecie kobiety – ich matki, teściowe czy babki, niż mężczyźni – ojcowie, teściowie czy dziadkowie.
Istnieje poważne pęknięcie pokoleniowe w zakresie korzystania z sieci, nie tylko na poziomie praktyk, ale i wyobrażeń. Fakt, że młodzi użytkownicy są przekonani o swojej biegłości w korzystaniu z sieci i bezradności osób starszych, może to pęknięcie tylko pogłębiać, jak zauważa prof. Mirosław Filiciak, medioznawca z Uniwersytetu SWPS.
Co czwarta młoda osoba jest zdania, że jej rodzicom, teściom i dziadkom najwięcej problemu sprawiają czynności takie jak korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów. Jednocześnie jednak, co optymistyczne, aż 81% reprezentantów i reprezentantek pokolenia Y i Z uważa, że korzystania z internetu można się nauczyć w każdym wieku. Dzieci i wnuki chcą aktywnie uczestniczyć w procesie uczenia się internetu przez starsze osoby z rodziny. Zgodnie z raportem, prawie wszyscy, bo aż 95% młodych Polaków i Polek, czyli niemal 10 milionów osób w wieku 15-35 lat, jest skłonnych pomóc w korzystaniu z internetu swoim bliskim.
Źródło: Aasa Polska S.A.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Raport o dostępie do informacji publicznej prezentem na Dzień Samorządu Terytorialnego
|
|
|
|
|
|