Za nami XVIII Konferencja KIKE, w czasie której nie tylko dyskutowano o tym, co się dzieje na rynku i w Izbie, ale także podsumowano 2,5-letni okres przebudowy Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej. Obecnie jest to największa konferencja dla ISP w Polsce. Osiemnasta edycja zgromadziła 711 uczestników, 62 prelegentów oraz ok. 70 wystawców.
reklama
Izba działa na rynku od 8 lat. Jej najważniejszym celem jest dbanie o interesy lokalnych operatorów. 8 lat to bardzo długi okres, odpowiadający średnio połowie czasu, przez jaki ISP prowadzą swoje firmy. W ostatnich latach nastąpiła profesjonalizacja w przedsiębiorstwach prowadzonych przez lokalnych operatorów. Taki sam proces odbył się w KIKE. Osiemnastą edycją Konferencja KIKE weszła w dorosłość, tak samo Izba rozwinęła się i dojrzała do podejmowania poważnych zadań w przestrzeni publicznej. Przed KIKE jeszcze jedno z najważniejszych wydarzeń - XII Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Izby - w czasie którego zostaną wybrane nowe władze. Wynik wyborów zadecyduje o przyszłości KIKE. Obecny Zarząd ma nadzieję, że będzie kontynuowany kierunek, który Izba realizuje od kilku lat.
Kamil Kurek oraz Piotr Marciniak oficjalnie rozpoczęli osiemnastą edycję Konferencji KIKE. Podczas swojego wystąpienia opowiedzieli o nowych projektach Izby - w tym o przebudowanej stronie internetowej. Swoją premierę miała również nowa gazeta Izbowa - „KIKE#News”. Przedstawili, czym zajmowało się KIKE przez ostatnie 2,5 roku oraz wskazali, jakie wyzwania stoją jeszcze przed Izbą.
Dużą popularnością cieszyła się prelekcja Jacka Kosiorka, który przypomniał o najważniejszych kwestiach związanych z Rozporządzeniem budynkowym dotyczącym obowiązku wykonania instalacji teletechnicznych i instalacji zbiorowej TV-2sat. w budynkach wielorodzinnych. Omówił, jak w poprawny sposób wykonać instalacje LAN, Koncentryczne i FTTH 2J w budynku wielorodzinnym, tak aby służyły one przedsiębiorcom telekomunikacyjnym świadczącym usługi w różnych technologiach. Poruszono również kwestie własności instalacji telekomunikacyjnych między Teletechniczną Skrzynką Mieszkaniową TSM a Punktem Styku (usytuowanym na poziomie 0 lub -1 budynku) z operatorem telekomunikacyjnym. Jacek Kosiorek podkreślił potrzebę integralności z budynkiem okablowania LAN, Koncentrycznego i FTTH na odcinku TSM - PS tak, aby świadczenie usług przez różnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych odbywało się na zasadzie równego dostępu.
Łukasz Bazański oraz Ewelina Grabiec z itB Legal w czasie swojego panelu opowiedzieli o korzystnych dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych zmianach w prawie. Przypomnieli, iż w naszej rzeczywistości inwestycyjnej warto aktywnie wykorzystywać stanowione prawo. Mimo tego, że nowe regulacje nie zawsze są akceptowane w urzędach i instytucjach odpowiedzialnych za różne etapy procesu inwestycyjnego. Omówiono również narady koordynacyjne, z których adnotacje na dokumentacji z udziałów w naradzie może przygotować nawet projektant.
Tego samego dnia odbył się panel omawiający pierwszy nabór POPC, który poprowadziła Eliza Pogorzelska, Dyrektor Departamentu Wdrażania Projektów Szerokopasmowych w CPPC. Wystąpienie Elizy Pogorzelskiej poprzedziła prezentacja Piotra Wiąckiewicza podsumowująca wyniki ankiety, o której wypełnienie Izba poprosiła firmy zaangażowane w pierwszy nabór POPC. Uczestnicy panelu dowiedzieli się, że tylko w przypadku pięciu złożonych projektów nie było konieczności wniesienia uzupełnień, pozostałe wymagały korekty. Eliza Pogorzelska szacuje, że mimo tego, etap oceny formalnej przejdą niemal wszystkie złożone wnioski. Samą zaś jakość złożonej dokumentacji oceniła na co najmniej dobrą. Po prezentacji odbyła się krótka dyskusja z uczestnikami konferencji.
W trakcie warsztatów Katarzyny Orzeł z Kancelarii Radców Prawnych Orzeł Stankiewicz, przybliżone zostały obowiązki informacyjne, jakie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych nakłada nowe Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie otwartego Internetu. Przedstawione zostały też najważniejsze kwestie i postanowienia, które powinny znaleźć się w regulaminach po wprowadzeniu Rozporządzenia, aby najlepiej chronić interesy przedsiębiorców. W czasie dyskusji omówiono z przedsiębiorcami zagrożenia związane z nieprawidłowym sformułowaniem postanowień umów i regulaminów oraz związane z tym konsekwencje.
Łukasz Biedroński oraz Krystian Pogoda z Fundacji Nasza Wizja poprowadzili warsztaty, podczas których pokazali operatorom telekomunikacyjnym, że wdrożenie usługi telewizyjnej w swojej sieci nie jest trudne ani kosztowne. Zbudowanie własnej usługi wymaga czasu. Zaznaczyli, że nie trzeba inwestować dużych środków w rozbudowane rozwiązania. Operatorzy mogą zacząć budowę usług od niedużego pakietu telewizyjnego za kilka złotych, który będą rozwijać. Łukasz Biedroński udowodnił to na swoim przykładzie, ponieważ niewielkim kosztem jego firma pozyskała w ciągu roku pokaźną liczbę klientów.
Kończący pierwszy dzień zwyczajowy panel dyskusyjny poświęcony był założeniom wspierania inwestycji szerokopasmowych MŚP. Do panelu zaproszeni zostali przedstawiciele izb oraz stowarzyszeń branżowych i Ministerstwa Cyfryzacji. Mimo nieobecności reprezentanta Ministerstwa, który miał przybliżyć instrumenty wsparcia dla ISP, omówiono z wiceprezesem Związku Banków Polskich problemy w pozyskaniu finansowania przez sektor MŚP. Mieczysław Groszek z ZBP przedstawił koncepcje uruchomienia nowych narzędzi w bankach komercyjnych ukierunkowanych na inwestycje szerokopasmowe. Zapowiedział również włączenie się do prac grupy ds. finansowania inwestycji szerokopasmowych działającej w Ministerstwie Cyfryzacji, powołanej przez Piotra Marciniaka.
W czasie panelu dyskusyjnego nie obyło się bez rozmów o POPC. Dyskutanci zgodnie stwierdzili, iż nakreślenie zasad drugiego naboru powinno nastąpić po gruntownym i rzetelnym przeanalizowaniu pierwszego naboru. KIKE stoi na stanowisku, że konstrukcja kolejnych naborów powinna umożliwiać realny udział wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych działających na rynku, a nie tworzyć sytuacji, w której środki unijne adresowane będą zaledwie do 20-30% największych firm w Polsce. Uprzywilejowanie dużych podmiotów może skutkować niebezpieczeństwem, iż w przypadku części naborów wystartują nie posiadające doświadczenie firmy telekomunikacyjne, ale podmioty zawiązane przez inwestorów wyłącznie celem pozyskania dofinansowania.
Po całym dniu pełnym ciekawych prelekcji, paneli dyskusyjnych oraz warsztatów odbyło się Grill Party w amerykańskim stylu. Uczestnicy konferencji mogli również skorzystać z wielu atrakcji, które organizatorzy przygotowali wspólnie ze sponsorami. Dla odważnych zorganizowano bungee oraz ludzką procę, a dla miłośników sportu - Huawei Sport Park oraz symulator bolidu F1.
Drugiego dnia konferencji Andrzej Owczarek, kierownik GRTV, podczas swojego wystąpienia wielokrotnie podkreślił, że nowa grupa robocza powołana przez Izbę jest mocno nastawiona na współpracę. Jej celem nie jest negocjowanie z nadawcami stawek, ale opracowanie przejrzystych i jednolitych wzorców umów. Obecnie umowy nie zawsze są konstruowane zgodnie z zapisami prawa polskiego. Zachęcał uczestników spotkania do aktywnego uczestnictwa w GRTV i zgłaszania tematów, którymi powinna zająć się grupa, tak aby pomóc ISP.
Hurtowy dostęp do sieci światłowodowych ISP stał się jednym z najgorętszych tematów ostatnich tygodni. Dlatego podczas panelu „Hurt dla ISP” sala była wypełniona po brzegi. Andrzej Owczarek i Piotr Marciniak ze wsparciem uczestników grupy inicjatywnej opisali założenia projektu oraz odpowiadali na pytania zgromadzonych osób. Informacje przekazano w formie warsztatowej. Stanowiły one uzupełnienie do artykułów opublikowanych w kwartalniku „KIKE#News” oraz w wywiadzie, który ukazał się na Telko.in. Już po panelu firmy zgłosiły swoje zainteresowanie przystąpieniem do projektu.
Dużym zainteresowaniem cieszył się również panel Akademii KIKE, który odbył się w sali warsztatowej nr 2. Trener Akademii, Marek Socha, opowiedział ponad 40. słuchaczom o pięciu najczęstszych błędach, które rujnują dział sprzedaży.
Osiemnastą konferencję KIKE oficjalnie zakończył Mariusz Waniczek, prezes KIKE Events. Podczas zamknięcia konferencji rozdano również nagrody za udział w konkursach przygotowanych przez organizatora wydarzenia.
Kolejna, dziewiętnasta konferencja KIKE odbędzie się 22-23 listopada w hotelu Warszawianka.
Partnerzy XVIII Konferencji KIKE:
Sponsor Platynowy: Huawei
Sponsorzy Złoci: Evio, Infradata, Nelro Data
Sponsorzy Srebrni: AVM, BKT Elektronik, CDR, Exatel, Korbank, Radwin, Raycom, SGT, S-Optix, TP Link, XBest
Sponsorzy brązowi: Altar, Cellco, Atende Software, D-Link, IQCST, Cyberteam, FCA, Orange
Patroni Honorowi: Ministerstwo Cyfryzacji, UKE, Mediakom, PIRC, KIGEiT
Patroni medialni: CRN, Epix, Dziennik Internautów, Interia, Tele PRO, Polska Szerokopasmowa, Okablowani.pl, RPkom.pl, Sat Kurier, StartUp Tv, Telekabel&Digital Tv, Telko.in, Tv Lider, Tv Sat Magazyn, Webroad.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*