Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Pendolino nie ułatwia nawiązywania połączeń - raport UKE o jakości usług telek. w pociągach

27-12-2016, 15:08

Usługi telekomunikacyjne na trasach kolejowych stały się przedmiotem badań UKE. Ich ogólna ocena nie jest zła, choć z punktu widzenia pasażera istotniejsza będzie dostępność usług konkretnego operatora na konkretnej trasie.

robot sprzątający

reklama


Urząd Komunikacji Elektronicznej regularnie publikuje różne badania rynku telekomunikacyjnego. Dziś opublikował coś, czego jeszcze nie było. Chodzi o wyniki badań jakości usług telekomunikacyjnych w pociągach

Ogólnie... nie jest źle

Badaniem objęto usługi czterech operatorów - Orange, P4, Polkomtela i T-Mobile (usługi Play były badane z aktywną funkcją roamingu krajowego). Testy trwały przez 117 godzin i były prowadzone w na łącznym dystansie 8,5 tys. kilometrów. Dla każdego operatora wykonano 2,5 tys. połączeń głosowych i tyle samo różnych testów transmisji danych. Mapka poniżej prezentuje trasy na których dokonano pomiarów. 

Mapka UKE

Wyniki badania należy traktować jako aktualne na sierpień 2016 roku.

W trakcie badania wyznaczona została niedostępność usług poszczególnych operatorów zdefiniowana jako procent czasu, kiedy terminal nie mógł zalogować się do sieci. Tu w zestawieniu wyników ciekawie wyróżnił się Play. Charakteryzuje go największą dostępność usług głosowych (prawdopodobnie wynikająca z wykorzystania roamingu krajowego) i jednocześnie wysoka niedostępność usług transmisji danych realizowanych w tym wypadku we własnej sieci.

UKE - wykres

Wartości niedostępności usług mogą znacznie różnić się na różnych trasach. Przykładowo na trasie Rzeszów-Kraków możemy mieć poważne problemy z dostępnością usług Orange. Tymczasem na trasie Lublin-Radom-Kielce-Włoszczowa znacznie gorzej będzie z usługami Play. Zestawienie tras z uśrednioną wartością niedostępności znajduje się w dokumencie zamieszczonym pod tym tekstem. 

Jeśli ogólnie porównamy inne wskaźniki to zauważymy, że wyniki są podobne u wszystkich operatorów. Wartości głównych wskaźników zamieszczono w tabeli poniżej. Ogólną jakość usług głosowych można uznać za... całkiem niezłą. 

Tabela - UKE

Niestety wyniki badania wskazały, że na trasach kolejowych rzadko używa się technologii najbardziej korzystnych (znaczny jest udział GSM w połączeniach głosowych i UMTS w transmisji danych). Trasy kolejowe przebiegają w obszarach mało atrakcyjnych dla operatorów tj. słabo zaludnionych. Sytuacja powinna poprawić się wraz z rozwojem  usług opartych o rozdysponowane w tym roku częstotliwości z zakresu 800 MHz.

Pendolino nie sprzyja łączności

Nie bez wpływu na jakość usług jest typ pociągu jakim podróżujemy. Badania prowadzone były dla takich wagonów i zespołów trakcyjnych jak 111A, 170A, Z1B BWE, EN57, ED74, EN57AL, 36WEa, ED161 i ED250 (Pendolino).

Jakość połączeń w Pendolino była "znacząco gorsza". Zdaniem ekspertów UKE jest to wina konstrukcji wagonów Pendolino, które "skutecznie tłumią sygnał radiowy". Sytuację mogłoby poprawić stosowanie repeaterów sygnału w wagonach kolejowych. 

Szczegóły

Szczegółowe informacje o tym badaniu UKE znajdziecie w raporcie dostępnym na stronie urzędu. Dostępny jest także dokument z podsumowaniem wyników badań, a na jego 4 stronie znajdziecie tabele ze wskaźnikiem niedostępności dla poszczególnych tras. Ten dokument zamieszczamy poniżej. 

1_Podsumowanie badania by Dziennik Internautów on Scribd


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E