E-recepta nie może być nieczytelna, a do jej realizacji wystarczy specjalny kod i PESEL. To tylko jedna z nowości, jaką ma wprowadzić nowelizacja Ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Projekt został przyjęty przez rząd.
reklama
W skrócie:
O możliwości wprowadzenia e-recept czy e-skierowań Dziennik Internautów pisał w czerwcu ubiegłego roku. Wówczas rząd przyjął założenia nowelizacji Ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.
Przedwczoraj rząd przyjął projekt przepisów. Ma on stanowić podstawę prawną do wdrożenia Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych (tzw. Platforma P1). Ten właśnie system ma umożliwić pacjentom dostęp do elektronicznej dokumentacji medycznej.
Najważniejszą nowością wynikającą z nowych przepisów ma być Internetowe Konto Pacjenta, czyli IKP. Pacjent ma dzięki niemu otrzymać dostęp do swojej historii leczenia, elektronicznej dokumentacji medycznej oraz informacji o zrealizowanych usługach medycznych od momentu założenia konta.
Na koncie będą informacje o wystawionych e-receptach, e-skierowaniach, e-zleceniach i e-zwolnieniach oraz odbytych przez pacjenta wizytach i zabiegach. Za pomocą IKP będzie można złożyć deklarację wyboru lekarza i pielęgniarki POZ. Dostęp do wyników badań i innych dokumentów będzie miał także lekarz, ale to pacjent zdecyduje o udostępnieniu poszczególnych danych lekarzowi.
Korzyścią z IKP ma być to, że pacjenci nie będą musieli już osobiście pojawiać się w placówce, w której wykonano badanie, i prosić o jego kopię. Dokumenty będą przesyłane bezpośrednio między placówkami medycznymi, także za zgodą pacjenta. Korzystanie z IKP przez pacjenta będzie dobrowolne. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, IKP zacznie działać już w tym roku.
Jeśli chodzi o e-recepty, mają być one powszechnie obowiązujące, ale w niektórych sytuacjach będzie można stosować recepty papierowe (np. w przypadku braku dostępu do Platformy P1). Do realizacji recepty w postaci elektronicznej wystarczy podanie w aptece kodu dostępu (zostanie przekazany SMS-em na telefon komórkowy lub na e-mail) oraz numeru PESEL. Pacjent będzie mógł uzyskać wydruk informacyjny o wystawieniu recepty w postaci elektronicznej i lekach na niej przepisanych.
Wprowadzenie e-zleceń na wyroby medyczne ma sprawić, że pacjent nie będzie musiał odwiedzać oddziału NFZ w celu potwierdzenia uprawnień. Z kolei e-skierowanie powinno przyczynić się do zmniejszenia kolejek do specjalistów, ponieważ uniemożliwi zapisywanie się do danego specjalisty w kilku różnych poradniach. Na wizytę będzie można umówić się telefonicznie przez podanie kodu dostępu oraz numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Możliwość elektronicznego wystawiania recept, zleceń i skierowań oraz prowadzenia całej indywidualnej dokumentacji medycznej ma powstać po wejściu w życie ustawy oraz uruchomieniu Platformy P1, tj. jeszcze w tym roku. Obligatoryjność postaci elektronicznej zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.
Ponadto nowelizacja doprecyzowuje przepisy Ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia i kilkunastu innych ustaw istotnych dla systemu ochrony zdrowia.
Poniżej projekt przyjętej ustawy w wersji z końca czerwca tego roku.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|