Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Mając na uwadze szeroki zakres celów strategicznych, do których dążą Parki Przemysłowe i Technologiczne, usługi przez nie oferowane również różnią się między sobą. Oczywiście można wskazać te najpopularniejsze i najczęściej wybierane, jednak nie zawsze są one najbardziej pożądanymi z punktu widzenia lokatorów parków i inwestorów.

robot sprzątający

reklama


ciąg dalszy...

  • komercjalizacji technologii i wdrażania nowych usług i produktów,
  • usług, konsultacji i doradztwa patentowego,
  • dotacji ze środków UE,
  • organizacji targów i konferencji,
  • doradztwa ekonomicznego, marketingowego, informatycznego, technologicznego (audyt, identyfikacja pożądanych zmian technologicznych) oraz doradztwa z zakresu zarządzania (planowania strategicznego, zarządzania produktem innowacyjnym, projektem),
  • kojarzenia partnerów,
  • badania i analizy w zakresie zapotrzebowania na innowacje i transfer technologii.

Pomoc w zakresie ochrony własności intelektualnej, oprócz działań konsultacyjnych i doradczych, dotyczy także gromadzenia i udostępniania informacji z zakresu wynalazków, wzorów użytkowych i przemysłowych, znaków towarowych oraz praw autorskich.

Patrząc na praktykę dłużej działających parków w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, należy zauważyć, że działalność marketingowa jest jednym najważniejszych obszarów wspierania przedsiębiorstw. Ma to miejsce ze względu na szerszą grupę docelową, do jakiej może dotrzeć informacja generowana przez park. Podstawą działania w tym zakresie jest budowa marki samego parku i jej promocja, gdyż podobnie jak w przypadku finlandzkiego Technopolis Oulu Oy, pozytywny wizerunek organizacji może stanowić jedną z głównych kart przetargowych przy pozyskiwaniu lokatorów. Parki organizują ponadto wspólne dla wszystkich firm programy promowania na zewnątrz wyników pracy, osiągnięć i pomysłów. Poza przedstawieniem firm na stronach internetowych, ich działalność jest opisywana również w broszurach, folderach informacyjnych oraz bywa prezentowana na organizowanych przez parki wyjazdach na targi.

Szczególna oferta skierowana jest do innowacyjnych, nowo powstałych firm zakładanych przez studentów i absolwentów wyższych uczelni. Określana jest ona często pojęciem inkubatora i oprócz wsparcia, jakim otacza się wszystkie przedsiębiorstwa, oferowane są niższe koszty najmu lokali oraz szczególna opieka merytoryczna - naukowa i biznesowa, w tym pochodząca od mentora branżowego. Preferencyjne warunki działania tych firm mogą dotyczyć także dostępu do sprzętu laboratoryjnego i prototypowni. Nie bez znaczenia jest także możliwość nawiązania kontaktów, które mogą być przydatne w dalszej działalności firm.

Ponadto niektóre parki, chcąc dodatkowo uatrakcyjnić swoją ofertę, proponują udział w szkoleniach biznesowego savoir vivre, w spotkaniach integracyjnych, a nawet – w regatach jachtów. Na zainteresowanie zasługuje w szczególności oferta Pomorskiego Parku Naukowo- Technologicznego, w której skład wchodzi Centrum Nauki. Jego celem jest nauka na wesoło – poprzez zabawę i warsztaty, co realizuje cele statutowe, jednocześnie promując swoją działalność.

Działalność polskich parków opiera się przede wszystkim na pełnieniu funkcji pomostu pomiędzy przedsiębiorstwami a potencjalnymi inwestorami. Będąc łącznikiem, żaden z polskich parków technologicznych nie oferuje jednak pomocy własnego funduszu venture capital. W parkach zagranicznych jest to jedna z najważniejszych form pomocy oferowanej firmom. Własny fundusz pozwoliłby bowiem na częściowe uniezależnienie się od zewnętrznych dawców kapitału i na dofinansowanie większej ilości przedsiębiorstw. Fundusze VC zakładane przez parki są zwykle finansowane z zysków wygenerowanych w latach poprzednich. Zaniechanie pełnienia tak ważnej funkcji przez parki jest jednocześnie poważnym zaniedbaniem ze strony budowania konkurencyjności organizacji, jak i pozbawieniem się potencjalnych pokaźnych zysków, które w przyszłości mogłyby być przeznaczone na działalność statutową (w parkach będących fundacjami) lub nawet na wypłatę dywidendy w spółkach akcyjnych i z ograniczoną odpowiedzialnością.

Parki Przemysłowe i Technologiczne oferują więc szeroki zakres świadczeń darmowych i odpłatnych z różnych dziedzin. Dzięki udostępnieniu biur z pełną infrastrukturą po preferencyjnych cenach przedsiębiorstwa i instytucje naukowe oszczędzają bowiem czas i środki, które mogą przeznaczyć na rozwój działalności statutowej. Oferowany wynajem pomieszczeń badawczych i szkolenia merytoryczne także w znacznym stopniu przyczyniają się do wzrostu innowacyjności. Z kolei doradztwo i usługi biznesowe pozwalają na uniknięcie wielu błędów, związanych z nieświadomością obowiązujących przepisów, zwyczajów i zasad prowadzenia działalności gospodarczej.

ipo

Autor: Eliza Smyrgała, redaktor portalu IPO.pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Sądy w sieci coraz lepsze