Niemal co piąty niepełnoletni w Polsce ma legalne konto na Allegro, zwiększa się również odsetek młodych posiadających własny rachunek w banku. Tymczasem według prawa osoby między 13 a 18 rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych - jak to rozumieć w praktyce? To, jakimi konsumentami są dzieci w sieci, analizuje Akademia Allegro z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu.
reklama
18,4 proc. młodych w wieku od 13 do 18 roku życia posiada już własne konto na Allegro. W ciągu pół roku liczba specjalnych kont Junior w tym serwisie wzrosła więc o 75 tys. Z ofertą dedykowaną dla niepełnoletnich konsumentów wychodzą również rodzime banki - obecnie kilka z nich umożliwia młodym prowadzenie własnego rachunku bankowego oraz korzystanie z karty debetowej, m.in. mBank, BGŻ czy PKO BP.
Tymczasem polskie prawo ogranicza u osób poniżej 18 roku życia zdolność do wykonywania czynności prawnych. Nie jest jednak w stanie ograniczyć naturalnego postępu technologicznego, który powoduje, że często młodzi bardziej niż ich rodzice są zaznajomieni z procedurami zakupów w sieci czy bankowością elektroniczną.
- Zauważamy, że młodzi nie do końca wiedzą, czy wolno im robić zakupy w sieci, a jeśli tak, do jakiej kwoty i w jakich kategoriach. Co gorsza, takiej wiedzy w przeważającej części nie mają również ich rodzice - mówi Tomasz Henel, wykładowca Akademii Allegro.
Polskie prawo jasno precyzuje możliwość zawierania umów kupna-sprzedaży przez dzieci poniżej 13 roku życia - nawet jeśli dziecko zapłaci za towar, a sprzedawca wyda przedmiot, to formalnie takie zobowiązanie jest nieważne. A to oznacza, że rodzice mogą interweniować u sprzedającego z żądaniem zwrotu pieniędzy, a dziecko nie nabywa praw konsumenta przysługujących osobom pełnoletnim.
Co jednak z młodzieżą pomiędzy 13 a 18 rokiem życia? Tu sytuacja nie jest do końca jasna, szczególnie w kwestii wysokości kwoty, do jakiej mogą legalnie zawierać transakcje handlowe: Nieletni mają tzw. ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Osoby takie mogą zawierać umowy w drobnych sprawach życia codziennego, przy małych kwotach, gdyż na to pozwala im kodeks cywilny. Na zakup motocykla czy drogiego sprzętu komputerowego muszą mieć jednak pozwolenie prawnego opiekuna - wyjaśnia Marcin Cisek, wykładowca Akademii Allegro i specjalista od bezpieczeństwa w sieci.
Takie pozwolenie jest niezbędne przy zakładaniu wprowadzonego w 2009 roku konta Junior na Allegro oraz przy otwieraniu rachunku bankowego dla osoby nieletniej. Młodzież może korzystać z większości funkcji na Allegro, to jest sprzedawać, kupować, wystawiać komentarze. Jednak sprzedawcy mają prawo ograniczyć zakupy dokonywane przez juniora do kwoty 500 zł - dodaje Marcin Cisek z Akademii Allegro.
Czy jednak sprzedający może odmówić sfinalizowania transakcji osobie nieletniej, mającej legalne konto Junior? Okazuje się, że nie ma takiego prawa. Nie można kategorycznie sprzeciwić się sprzedaży osobie niepełnoletniej, ale warto wiedzieć, że sprzedawca ma prawo poprosić o zgodę opiekuna. W praktyce taka sytuacja występuje jednak niezwykle rzadko - mówi Tomasz Henel, wykładowca Akademii Allegro w projekcie Akademia Bezpiecznego Juniora.
Zgoda opiekuna prawnego może stać się również kluczowym elementem w sytuacji reklamowania zakupionego produktu przez osobę niepełnoletnią. Młodzi kupujący w sieci mają bowiem prawo wnosić roszczenia co do przedmiotu transakcji u sprzedającego, jednak ten ostatni może najpierw zażądać kontaktu z rodzicami. Jeśli nieletni kupi coś w sieci, np. grę czy film, i będzie chciał ją reklamować w e-sklepie, może się okazać, że sprzedawca zażyczy sobie, aby reklamację złożył ktoś z dorosłych opiekunów dziecka - tłumaczy Marcin Cisek z Akademii Allegro.
Ranking przedmiotów kupowanych przez młodzież otwiera kategoria odzież i obuwie. Co jest pewnym zaskoczeniem, bardziej przedsiębiorczy okazują się chłopcy - najczęściej nabywane jest obuwie męskie, dalej odzież i bielizna, gdzie dominują głównie bluzy i ubrania wierzchnie, a dopiero na trzecim miejscu plasuje się odzież damska (również bluzy i kurtki). Na kolejnych miejscach wśród najpopularniejszych kategorii zakupowych juniorów znajdują się telefony, gry, biżuteria oraz dodatki. Młodzi znacznie częściej kupują niż wystawiają coś na sprzedaż. Średnio w miesiącu oferty sprzedaży wystawia zaledwie ok. 2 proc. juniorów - mówi Justyna Gawrońska z Akademii Allegro.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|