Tesla Motors dołączy do firm, które pracują nad automatycznym samochodem - ujawnił Elon Musk. Przedsiębiorca nie uważa jednak, że auto całkowicie niezależne od kierowcy będzie dobrym pomysłem.
reklama
Elon Musk, współzałożyciel Tesla Motors jest uważany za człowieka będącego na najlepszej drodze do zrewolucjonizowania transportu. Jego firma pokazała na co stać auta elektryczne i wiele emocji wzbudza projekt nowatorskiego środka transportu Hyperloop.
Musk nie zamierza poprzestawać na tym. W wypowiedzi dla Financial Times przyznał on, że Tesla Motors ma zamiar pracować nad pojazdami autonomicznymi, podobnie jak Google i niektórzy producenci aut (np. Volvo i Mercedes). Zdaniem Muska takie pojazdy mogłyby wyjechać na drogi w ciągu trzech lat.
Elon Musk zwykle nie ogranicza się do kopiowania innych pomysłów i tak jest w tym przypadku. Jego zdaniem auta mogą być autonomiczne, ale nie należy myśleć obecnie o pojeździe całkowicie niezależnym od kierowcy. Zdaniem Muska realne jest stworzenie samochodu, który przejechałby automatycznie 90% drogi, natomiast bardzo trudne jest automatyzowanie tych "ostatnich kilku procent" jazdy.
Tesla Model S - elektryczny samochód od Tesla Motors
Innymi słowy Musk proponuje, aby w autach wprowadzić coś w rodzaju autopilota, którego kierowca mógłby używać w określonych sytuacjach (zob. Financial Times, Tesla moves ahead from Google in race to build self-driving cars).
Pomysł Muska wydaje się ambitny zwłaszcza ze względu na ramy czasowe. Zdaniem producentów aut potrzeba 10-15 lat, aby naprawdę wprowadzić na rynek automatyczne samochody. Musk mówi o trzech latach i wydaje się to technicznie możliwe, biorąc pod uwagę jak wiele osiągnęła choćby firma Google.
Z drugiej strony trzeba pamiętać, że są jeszcze bariery prawne. Niektóre stany przyjmują już przepisy dotyczące automatycznych pojazdów (np. Kalifornia) ale wciąż można się obawiać, że technologia wyprzedzi prawo.
W USA prowadzone są również testy systemu Safety Pilot, który ma zapobiegać wypadkom dzięki komunikacji między samochodami. Jeśli podobne rozwiązania będą wprowadzone szybciej, trzeba będzie uwzględnić w konstrukcji automatycznych samochodów kompatybilność z tymi systemami.
Najbardziej rozsądne w pomysłach Muska wydaje się odejście od idei pełnej autonomii. Może ono nie tylko usunąć pewne bariery techniczne, ale też pomóc w sprzedawaniu automatycznych aut. Przeprowadzone w ubiegłym roku badania firmy J.D. Power and Associates potwierdziły, że ludzie młodzi i bardziej zamożni z USA chcieliby aut cześciowo zautomatyzowanych. Kierowcy są gotowi na powierzenie automatowi zwłaszcza takich zadań, jak sterowanie prędkością, hamowanie w sytuacjach awaryjnych oraz ogólne kierowanie autem w nudnych warunkach jazdy.
Czytaj także: UE chce ograniczyć prędkość w samochodach? Znów obowiązkowa technologia
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
AdID od Google zastąpi ciasteczka? Gigant chce własnego narzędzia śledzenia
|
|
|
|
|
|