Z giełdy natomiast chce pozyskać do 540 milionów dolarów. Takie informacje znalazły się w dokumentach, jakie Groupon przedstawił SEC. Czy gwiazda firmy zaczyna słabnąć?
Groupon miał być wyceniany nawet na 25 miliardów dolarów. Na fali bardzo szybko rosnącej popularności serwisów zakupów grupowych w górę poszybowały także wyceny. W branży IT nie jest to czymś nadzwyczajnym, jednak to, co działo się wokół tego serwisu, a także wokół Facebooka, przybierało niebezpieczne rozmiary.
Firma chce zadebiutować na giełdzie jeszcze w listopadzie tego roku. W SEC znalazły się już dokumenty niezbędne do dopuszczenia udziałów firmy do publicznego obrotu. Czego się z nich dowiadujemy? Groupon zamierza sprzedać 30 milionów akcji po 16-18 dolarów każda, co powinno łącznie przynieść firmie maksymalnie 540 milionów dolarów. Jest to kwota znacząco niższa niż te, o których jeszcze niedawno się mówiło. Jednocześnie wartość firmy oszacowana została na maksymalnie 10,8 miliardów dolarów.
Jakie są powody takiej przeceny? Po pierwsze słabe wyniki giełdy i niska skłonność do podejmowania ryzyka przez inwestorów. A kupno akcji Groupona za zbyt pewną lokatę kapitału nie jest uznawane. Firma cały czas notuje wysokie straty mimo bardzo szybkiej zwyżki przychodów. Rosną także obawy związane z konkurencją - firm oferujących tańsze zakupy przybywa jak grzybów po deszczu. W Dzienniku Internautów wspominaliśmy także o problemach księgowych firmy. W tym roku odeszło z niej również dwóch dyrektorów operacyjnych - przypomina agencja Reuters.
Agencja, powołując się na opinie analityków, podkreśla, że przy wycenie na poziomie 20 miliardów dolarów było niewielkie zainteresowanie Grouponem. Zwracano uwagę na konieczność zdywersyfikowania źródeł przychodów, a także zapewnienia sobie udziałów w rynku dającym możliwość osiągnięcia wyższych marży. Bez tego trudno będzie przekonać inwestorów, że Groupon jest trafną lokatą.
Groupon, co prawda, ograniczył stratę z 62 do 2 milionów dolarów w ciągu zaledwie trzech miesięcy (efekt ograniczenia akcji marketingowych), a liczbę klientów zwiększył z 23 do 30 milionów, jednak otwartym pozostaje pytanie, jakie będą tendencje. Sytuacja gospodarcza sprzyja tego typu firmom - ludzie szukają możliwości dokonania tańszych zakupów. Trzeba jednak pamiętać, że Groupon nie oferuje raczej produktów pierwszej potrzeby.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*