Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Miliard dolarów kosztów koncern rozpozna w czwartym kwartale br. w związku z zamknięciem projektu webOS. Ile z tego straty wygenerował TouchPad, nie wiadomo. Pozostają spekulacje.

W czwartek po południu Hewlett-Packard ogłosił wyniki finansowe za trzeci kwartał 2011 roku, wycofanie się z dalszego rozwoju systemu operacyjnego webOS (a co za tym idzie wycofanie się z rynku tabletów), a także plan poszukiwania alternatyw dla działu komputerów osobistych. Giełda w Nowym Jorku z takiego obrotu spraw nie była zadowolona - kurs akcji koncernu poszybował w piątek w dół o ponad 20 procent.

>> Czytaj więcej: Załamanie kursu HP

Co zdecydowało o tym, że firma postanowiła wycofać się z lukratywnego rynku tabletów? O silnej konkurencji trudno mówić, gdyż de facto jedynie Apple oraz w mniejszej skali Samsung odnajdują się na tym polu. iPad nie ma sobie równych pod względem sprzedaży, Galaxy Tab 10.1 zapowiada się z kolei całkiem nieźle. TouchPad podzieli los urządzeń innych producentów i zostanie wycofany ze sprzedaży.

Najpierw jednak trzeba pozbyć się z magazynów wyprodukowanych już urządzeń. A tych, według serwisu AllThingsD, mogło zostać zamówionych od 500 tysięcy do nawet miliona. Nie wiadomo, ile z nich się sprzedało zanim firma ogłosiła zamiar wycofania się, raczej jednak nie były to duże liczby. Już w miesiąc po wprowadzeniu TouchPada na rynek jego cena została na jeden weekend obniżona o 100 dolarów.

>> Czytaj więcej: TouchPad HP: Promocja już po miesiącu od premiery

Teraz w sklepach fizycznych i internetowych trwa wyprzedaż tabletu HP. W sklepie Best Buy można go było kupić nawet za 99 dolarów. TouchPad stał się nawet hitem w Amazonie, gdzie jego cena nie została jednakże obniżona - trzeba zapłacić 454 dolary za wersję 16 GB oraz 502 dolary za dwukrotnie większą. Tak czy owak Hewlett-Packard raczej na tej operacji nie zarobi. AllThingsD pokusił się nawet o policzenie, jakie firma mogła ponieść z tego tytułu straty.

Przyjęto następujące założenia:

  • zamówionych zostało milion urządzeń, po 500 tysięcy w każdej z wersji,
  • koszt wyprodukowania jednego tabletu to 306,65 oraz 328,65 dolarów w zależności od pojemności,
  • przyjęto, że przed ogłoszeniem wycofania się HP sprzedało 50 tysięcy urządzeń po 400 dolarów każdy.

Koszt wyprodukowania wyniósł więc 317,7 mln dolarów, ze sprzedaży uzyskano 20 mln dolarów. Pozostaje więc 297,7 mln dolarów. W drugim wariancie założono z kolei, że zamówionych zostało pół miliona tabletów, co zmniejszałoby wartość sprzętu pozostałego do sprzedaży do 139 mln dolarów. Od tego należałoby jednak także odjąć przychody, jakie firma generuje w tym momencie ze sprzedaży po obniżonej cenie.

>> Czytaj także: Po obniżce cen, tablety od HP świetnie się sprzedają

Kosztem są jednak także prace przygotowawcze, badawcze, a także marketing i cała administracja. Można więc uznać, że nawet kwota blisko 300 mln dolarów nie byłaby przesadzona. Hewlett-Packard poinformował w czwartek, że w czwartym kwartale poniesie około miliarda dolarów kosztów związanych z wycofaniem się z systemu webOS.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *