Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Co druga firma w Polsce korzysta z nielegalnego oprogramowania

Forsal.pl 20-03-2011, 13:11

Jeśli prowadzisz firmę i czytasz ten artykuł, to najprawdopodobniej włączyłeś komputer i zainstalowany na nim software. Na zadane pytanie: „Czy Twoja firma korzysta z legalnego oprogramowania?” zapewne odpowiesz: „Oczywiście! Przecież kupiłam/kupiłem program z licencją w sklepie komputerowym”. Niestety. Muszę Cię rozczarować. To nie znaczy, że jesteś legalny.

Teraz zrób szybką analizę. Czy masz pewność, iż Twoi pracownicy nigdy niczego nie instalowali na służbowym komputerze? Np. programu, który ułatwiłby im pracę, a Tobie zaoszczędził kosztów? Czy masz pewność, że nie ściągają plików, np. z najnowszym hitem, który usłyszeli dziś rano w radio, jadąc do pracy? Czy masz pewność, że nie przesyłają między sobą nawzajem śmiesznych filmików, np. ze skeczami kabaretowymi?

W 2009 r. firma IDC przeprowadziła badania na zlecenie Bussines Soft Alliance (BSA), z których wynika, że 54% firm w Polsce posiada nielegalne oprogramowanie na komputerach służbowych. Oznacza to, że albo Ty, albo Twój sąsiad prowadzący firmę posiadacie na komputerach coś, co nie jest zgodne z prawem. Jeden z Was popełnia więc przestępstwo z Art. 291 i 292 Kodeksu Karnego.

– Podstawowym zaniedbaniem zarządzających firmami jest brak świadomości ich własnej odpowiedzialności za legalność oprogramowania. Wśród zarządzających panuje przekonanie, że „to sprawa działu informatyki” a nie Zarządu. Tymczasem prawo wyraźnie mówi, że za legalność oprogramowania odpowiada i to osobiście przede wszystkim Zarząd – mówi Grzegorz Kurzydłowski, prezes stowarzyszenia Rady Ekspertów Oprogramowania PRO LEGAL.

Więcej szczegółów w serwisie Forsal.pl w artykule pt. Co druga firma w Polsce korzysta z nielegalnego oprogramowania

Anna Alicja Sztygowska

Forsal.pl


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *