Do tej pory komputery potrafiły wygrywać z nami jedynie w szachy. Jednak teraz po raz pierwszy maszyna pokonała ludzi, odpowiadając na pytania w popularnym teleturnieju.
reklama
Marketingowe sztuczki służą czasami całkiem poważnym celom. Tak stało się w ubiegłym tygodniu, kiedy IBM poddał swój zaawansowany system komputerowy Watson – którego stworzenie pochłonęło cztery lata i 30 mln dol. – próbie w popularnym amerykańskim quizie telewizyjnym „Jeopardy”! Maszyna odniosła miażdżące zwycięstwo nad dwoma ludzkimi przeciwnikami, którzy zanotowali najlepsze wyniki w 27-letniej historii tego teleturnieju.
Zwycięstwo w quizie może się wydawać rozczarowaniem w porównaniu z ostatnim razem, kiedy amerykański gigant komputerowy wystawił maszynę przeciwko sile ludzkiego umysłu. Czternaście lat temu zbudowany Deep Blue wygrał z szachowym mistrzem świata Garri Kasparowem. Jednak przejście od czysto matematycznych realiów do znacznie mniej uporządkowanego świata języka i kultury popularnej stanowi wielki krok naprzód w naukach komputerowych, który zaskakująco szybko może mieć wpływ na codzienne życie i konkurencyjność w biznesie.
Rozwój sztucznej inteligencji (AI) może doprowadzić do usprawnienia procesu podejmowania decyzji w medycynie czy w finansach. Pewnego dnia zostaną stworzeni cyfrowi asystenci, którzy będą odpowiadali na bezpośrednio zadane pytania znacznie skuteczniej niż Google.
– Gdybyś rozmawiał z ludźmi pracującymi nad AI pięć lat temu, powiedzieliby, że to, czego dokona Watson, zajmie od 20 do 30 lat – mówi Rodney Brooks, profesor robotyki z MIT. Choć do prawdziwej sztucznej inteligencji jeszcze daleko, obecna technologia może położyć podstawy pod generację zautomatyzowanych systemów zdolnych dostarczać znacznie bardziej użyteczne i bezpośrednie rozwiązania problemów życia codziennego. IBM już rozmawia z dużymi amerykańskimi firmami medycznymi o tym, jak wykorzystać tę technologię do produkcji dokładniejszych systemów diagnostycznych. Później prawdopodobnie znajdzie zastosowanie w usługach finansowych i handlu.
Więcej szczegółów w serwisie Forsal.pl w artykule pt. Ludzki mózg traci przewagę nad sztuczną inteligencją
Richard Waters, Financial Times
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|