Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Finansowanie innowacyjnych pomysłów

IPO.pl 04-01-2011, 11:34

O tym, czym jest innowacyjny pomysł, jak pozyskać fundusze na rozwój pomysłów w obszarach bio- i nanotechnologii, na co zwraca się największą uwagę przy składaniu wniosków oraz czym się różni projekt Akcelerator od funduszy VC – tłumaczyli podczas czata przedstawiciele Wrocławskiego Centrum Badań EIT+.

robot sprzątający

reklama


Czym dokładnie zajmuje się EIT+?

WCB EIT+ zajmuje się prowadzeniem badań naukowych i komercjalizacją ich wyników. Dodatkowo budujemy własną, największą w Polsce infrastrukturę badawczą (laboratoria), gdzie będziemy prowadzili badania aplikacyjne w obszarach bio- i nanotechnologii.

Naszą misją jest zarządzanie wiedzą, rozumiane jako tworzenie i transferowanie wiedzy oraz wsparcie przedsiębiorczości środowiska zainteresowanego komercyjnym wykorzystaniem własności intelektualnej.

Jakie programy badawcze Państwo prowadzicie?

Główne, największe projekty badawcze to BioMed i NanoMat . Oprócz tego realizujemy programy badawcze z zakresu telekomunikacji i informatyki oraz z zakresu klimatu. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółowymi informacjami na naszej stronie internetowej www.eitplus.pl

Czy projekt „Akcelerator EIT+” jest stworzony na jakiś okres czasu czy jest to projekt, który będzie się rozwijał?

Wszystkie wejścia kapitałowe w ramach Akceleratora musimy zrealizować do końca 2012. Ale prowadzimy zaawansowane rozmowy mające na celu utworzenie przez EIT+ własnego funduszu VC.

Jakie branże mają największe szanse na powodzenie w EIT+?

Biotechnologie i zaawansowane technologie medyczne, wykorzystanie nanotechnologii w nowoczesnych materiałach, technologie telekomunikacyjne i informatyczne, energetyka, elektronika. Najbardziej lubimy projekty na styku dwóch lub więcej obszarów, bo takie najczęściej odnoszą sukces rynkowy.

Jak Państwa działanie różni się od aniołów biznesu? Jaką mają Państwo przewagę nad aniołami biznesu?

Bierzemy niższą premię za ryzyko, dajemy pieniądze na bardziej "miękkich" warunkach. Finansujemy ryzykowne projekty, na które aniołowie biznesu i/lub fundusze typu venture capital by się nie zdecydowali, bo są zbyt niepewne, na zbyt wczesnym etapie rozwoju.

Co stanowi Państwa przewagę konkurencyjną?

Jeżeli chodzi o rodzaj i poziom wsparcia (organizacyjnego i finansowego) pomysłodawców innowacyjnych rozwiązań oferujemy mniej więcej to samo, co inne instytucje realizujące projekt w ramach działania 3.1 PO IG. Ale są pewne korzyści ze współpracy z WCB EIT+, które można uznać za naszą przewagę konkurencyjną. Mianowicie, jeżeli chodzi o projekty bio- i nanotechnologiczne, pomysłodawcy, z którymi założymy spółki, będą mieli za chwilę dostęp do laboratoriów EIT+, a to oznacza rozmaite możliwości, np. „zainstalowanie się” na terenie Kampusu EIT na korzystnych warunkach, dostęp do laboratoriów, pracowników naukowych etc. Poza tym naszym zdaniem współpraca z WCB EIT+ jako udziałowcem w spółce technologicznej uwiarygodnia przedsięwzięcia biznesowe bardziej niż w przypadku mniejszych, mniej znanych instytucji.

Na jakiej zasadzie wygląda Państwa pomoc w zakresie pozafinansowym?

Udzielamy pomysłodawcom kompleksowego wsparcia organizacyjnego, doradczego i operacyjnego. Każdemu zespołowi włączonemu do etapu preinkubacji przydzielani są coach biznesowy i specjalista ds. biznesplanów. Ich zadaniem jest zaprojektować z pomysłodawcami przedsięwzięcie biznesowe od A do Z. Oprócz tego zapewniamy ekspertów naukowych i branżowych.

Jakie kryteria trzeba spełnić, żeby starać się o pomoc?

Najważniejsze kryterium to posiadanie innowacyjnego projektu rokującego na osiągnięcie sukcesu rynkowego oraz zdolność do ciągłego generowania i modyfikowania pomysłów innowacyjnych.

Jak wygląda pomoc w zakresie laboratoriów, przyrządów? Udostępniacie swoje czy też może pomagacie w organizacji własnych dla pomysłodawców?

W przyszłości będziemy mogli udostępnić własną infrastrukturę - za dwa, trzy lata, kiedy powstaną laboratoria na Praczach. W chwili obecnej jesteśmy w stanie zorganizować w razie potrzeby dostęp do odpowiedniej infrastruktury, sprzętu poprzez uruchomienie kontaktów z naszymi partnerami.

Co to właściwie dla Państwa znaczy „projekt innowacyjny”, „innowacyjne rozwiązania”?

Za innowacyjne rozwiązania uważamy produkty, usługi lub technologie, które posiadają cechy (jakość, cena, jakakolwiek wartość dodana) powodujące, że użytkownicy są skłonni przejść z dotychczas używanego rozwiązania na proponowane przez autorów tego nowego.

Do jakiej kwoty Państwo finansujecie projekty, czy są jakieś limity i od czego to zależy?

Limitem jest kwota 200 000 euro (unijna zasada de minimis). EIT+ może mieć mniejszościowy udział 49%.

Proszę opowiedzieć, jak wygląda Państwa współpraca z innowacyjnymi projektami od początku do końca. Jak ten proces przebiega?

W skrócie, procedura komercjalizacji w ramach projektu Akcelerator składa się z następujących etapów: 1. wstępna ocena zespołu na podstawie formularza zgłoszeniowego, 2. prezentacja zespołu + szczegółowa ocena, 3. zaprojektowanie przedsięwzięcia z coachem biznesowym i biznesplanerem, 4. biznesplan, umowa inwestycyjna, komplet dokumentów dla PARP z umową spółki, w międzyczasie negocjowanie z pomysłodawcami zasad współpracy.

Czy podejmiecie się projektu, który nie dotyczy obszarów Państwa zainteresowań? Czy odsyłacie ich do partnerów? Czy zostawiacie samych sobie?

Głównie interesują na projekty w obszarach bio- i nano-, bo to będzie główna działalność WCB EIT+ w przyszłości, ale jeżeli mamy przed sobą ciekawy projekt z innego obszaru, to też jesteśmy zainteresowani. W sytuacji jeżeli zgłaszany projekt, np. z obszaru IT, jest interesujący, ale z jakichś powodów nie mieści się w ramach naszej polityki inwestycyjnej, kontaktujemy pomysłodawców z naszymi partnerami działającymi głównie w danym obszarze i mającymi większe możliwości realizacji takiego przedsięwzięcia.

Na jakim etapie zaawansowania powinien być projekt?

Może być nawet na etapie pomysłu. Istotne jest to, żeby korzystając z naszego wsparcia, możliwe było w ciągu dwóch, trzech lat doprowadzenie projektu do postaci technologii sprzedawalnej, którą zainteresują się kolejni inwestorzy.

Na co Państwo zwracacie szczególną uwagę przy ocenie projektu?

Przede wszystkim na poziom innowacyjności i potencjał rynkowy. Interesują nas nie pojedyncze pomysły, ale zespoły, które są w stanie w sposób ciągły generować i/lub modyfikować innowacyjne pomysły. Zespoły takie określamy „gniazdami innowacji”. Pojedynczy pomysł innowacyjny może stać się nieaktualny i nieatrakcyjny rynkowo lub technologicznie po okresie jego inkubacji. Potrzebna jest wówczas jego zasadnicza modyfikacja lub inny nowy pomysł innowacyjny. W zespole osób posiadających duży potencjał twórczy jest to łatwiejsze do osiągnięcia.

Czy mają Państwo jakieś rady dla pomysłodawców? Na czym powinno się skupić, pisząc biznesplan?

Pomysłodawcy powinni przede wszystkim wyjaśnić, jaki problem rozwiąże ich pomysł i wykazać, że na ich technologię/pomysł/usługę faktycznie jest rynek/zapotrzebowanie. Co do biznesplanu, ważna jest (oprócz odpowiedzi na powyższe pytania) analiza konkurencji i konkurencyjności pomysłu, przyjmowanie realnych założeń na poszczególnych etapach realizacji planowanego przedsięwzięcia. Biznesplan musi mieć harmonogram prac z określonymi kamieniami milowymi. Zalecamy opracowanie kilku scenariuszy (pozytywnych i mniej pozytywnych). Model biznesowy powinien być dobrze przemyślany i opisany.

Mam pomysł, ale chciałbym znaleźć wspólnika o podobnej wiedzy, jak ja (IT). Czy kojarzycie Państwo pomysłodawców o podobnych preferencjach? Łączycie biznesy?

Jak najbardziej, mamy bardzo szerokie kontakty biznesowe i mając kilka osób działających w podobnym obszarze, próbujemy je kojarzyć, łączyć w „gniazda innowacji”.

 

ipo

Pełny zapis czata znajduje się pod adresem czat.ipo.pl/archiwum


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *