Rejestracja firmy lub zapisanie się na uczelnię przez internet ma być możliwe w Unii Europejskiej za kilka lat. Komisja Europejska przedstawiła nowy programu współpracy z organami publicznymi państw UE w celu poszerzenia zakresu usług e-administracji. W planie tym przewidziano "czterdzieści konkretnych działań", które zapewnią obywatelom różne e-usługi.
Komisja Europejska chce, aby obywatele i przedsiębiorcy mogli przez internet rejestrować firmy, składać wnioski o świadczenia z zabezpieczenia społecznego lub uzyskiwać dostępu do takich świadczeń, zapisywać się na uczelnię lub składać oferty przetargowe na dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz administracji publicznych.
Nowy plan ma na celu doprowadzenie do sytuacji, w której usługi będą funkcjonowały równie dobrze w innych państwach członkowskich UE, jak w państwie macierzystym oraz stworzenie warunków umożliwiających użytkownikom aktywne kształtowanie internetowych usług publicznych najlepiej odpowiadających ich potrzebom.
Centralną rolę we wdrożeniu planu działań mają odgrywać władze krajowe, natomiast głównym zadaniem Komisji będzie poprawa warunków rozwoju transgranicznych usług administracji elektronicznej m.in. poprzez ustalenie warunków wstępnych, takich jak zapewnienie interoperacyjności oraz umożliwienie funkcjonowania podpisów elektronicznych i identyfikacji elektronicznej.
Działania realizowane w ramach wspomnianego planu dzielą się na cztery kategorie:
Wzmocnienie pozycji użytkownika - planowane są usługi stworzone z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, opracowywanie usług w ramach współpracy np. z wykorzystaniem technologii Web 2.0 oraz ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego (w tym przegląd dyrektywy w sprawie informacji sektora publicznego, zaangażowanie obywateli i przedsiębiorstw w proces tworzenia polityki).
Rynek wewnętrzny - ciągłość usług dla przedsiębiorstw, mobilność osobista, ogólnounijne wdrażanie usług transgranicznych.
Skuteczna i efektywna administracja publiczna - poprawa procesów organizacyjnych (np. zamówienia elektroniczne, szybsze rozpatrywanie wniosków), zmniejszenie obciążeń administracyjnych, ekologiczna administracja publiczna (np. elektroniczna archiwizacja, wykorzystanie wideokonferencji zamiast podróży).
Spełnienie warunków wstępnych umożliwiających rozwój administracji elektronicznej - otwarte specyfikacje i interoperacyjność (np. stosowanie europejskich ram interoperacyjności), zapewnienie kluczowych rozwiązań (np. przegląd dyrektywy w sprawie podpisu elektronicznego, wniosek w sprawie ogólnounijnego wzajemnego uznawania rozwiązań w zakresie identyfikacji elektronicznej i uwierzytelniania elektronicznego).
Konkretne przykłady działań, które zostaną podjęte w ramach wspomnianego planu działań, to m.in. wdrożenie mechanizmu jednorazowej bezpiecznej rejestracji danych w organach administracji publicznej. Planowane jest też upowszechnienie ogólnounijnego wykorzystania krajowych tożsamości elektronicznych ("eID") w celu uproszczenia transgranicznych procedur, takich jak zakładanie spółki za granicą, przeprowadzka za granicę lub podjęcie pracy poza własnym krajem.
Obywatele i przedsiębiorcy mają mieć możliwość śledzenia w czasie rzeczywistym postępu załatwiania ich spraw przez administrację publiczną. Istotnym planowanym działaniem jest udostępnienie danych do ponownego wykorzystania przez osoby trzecie, aby umożliwić opracowywanie nowych usług publicznych i aplikacji.
Plan działań stanowi rozwinięcie realizowanych na dużą skalę projektów pilotażowych w zakresie usług transgranicznych, finansowanych ze środków unijnych, w tym w szczególności realizowanych obecnie projektów STORK, PEPPOL, SPOCS i epSOS.
Więcej informacji na temat europejskiego planu działań na rzecz administracji elektronicznej na lata 2011-2015 można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*